Петък, 19.04.2024
Началото на баптисткото движение в България е свързано с няколко еднакви по влияние фактора. Сравнено със зараждането на предишните две евангелски църкви – Конгрешанската и Методистката, трябва да обърнем внимание, че в случая с баптистите няма никакво участие на американска организация или мисионери.
През 1864–1866 г. следствие непрестанните репресии в Руската империя около 40 семейства на руско-немски баптисти се преселват от района на Украйна в пределите на Османската империя близо до град Тулча, Северна Добруджа. Парадоксален е фактът, че една ислямска, макар и мъчително реформираща се, държава проявява по-голяма толерантност към християнска общност от православна Русия. Скоро след тези събития Британското библейско дружество назначава като пътуващи книжари служителите от тази общност Яков Клунд и Мартин Херингер. За тяхното назначаване сериозна роля изиграва настояването на Кристиян Кшоса и Кучевски – баптисти от полско-немски произход, служители на Библейското дружество, назначени като отговорници за Северна България.
Работата за Британското библейско дружество позволява на тези служители да проповядват благовестието в българските селища. Следствие от тяхната дейност възникват баптистките общности в Русе и Лом. В Русе служението организирано започва от 1875 г. Първите събрания са в дома на Херингер, като скоро след това се налага да бъде закупена отделна сграда.
Когато през 1884 г. Иван Каргел, баптистки пастор от немски произход, служител на църквата в Санкт Петербург, пристига в Русе и поема ръководството на църквата, тя вече наброява 28 души. През 1887 г. Каргел заминава обратно за Санкт Петербург, за да се отдаде на работата си там. Русенската църква е поета от пастор Васил Марчев, който от 1883 г. се обучава в Германската баптистка семинария в Хамбург.
През 1888 г. църквата има 32-ма членове, а през 1893 г. нараства на 65 членове. През 1898 г. е поета от пастор Евгени Герасименко (от руски произход, също възпитаник на семинарията в Хамбург, служил като пастор на църквата в Тулча и женен за дъщерята на Мартин Херингер) и въпреки опозицията на властите скоро е открито новопостроеното църковно здание. През 19. век църквата е тясно свързана с румънското баптистко движение поради общото подпомагане от немските баптисти.
Другата църква, възникнала непосредствено от работата на назначените книжари от Британското библейско дружество, е баптистката църква в Лом. В основата на служението там е Яков Клунд, който заедно със съпругата си Регина започва първите събрания в дома си. Първите вярващи, приели водно кръщение в Лом, са Филип Каменов и Георги Искренов през 1877 г.
През следващото десетилетие обществото се увеличава и през 1893 г. е закупена сграда на брега на Дунав, където са преместени службите. Сред повярвалите в църквата през този период са бъдещите дългогодишни служители на евангелското движение Сава Лечев, Георги Чомонев, Спас Стефанов.
През 1894 г. църквата е поета от пастор Васил Кьосев, повярвал в Тулча и завършил семинария в Шефийлд. Той е и първият български баптистки служител, подпомаган от американска организация – Американски баптистки мисионерски съюз (АМВU). Бързото нарастване на църквата предизвиква злобата на местни свещеници и граждани. На 19 февруари 1895 г. побесняла тълпа щурмува сградата по време на неделната служба и я разрушава до основи. Библии, песнарки и всичко, намерено в църквата, са изхвърлени в реката, вярващите са малтретирани, а пастор Кьосев по чудо се спасява от линчуване.
Това събитие не плаши баптистката общност в Лом и през 1898 г. на специално закупено за целта място е построен нов молитвен дом. Към този момент църквата наброявал 31 души. Многото способни и посветени на благовестието членове на църквата успяват да организират общества в селата Голинци, Ковачица, Расово, Върбово, Гнойница, Ружинци, Стубел, Мокреш, както и в градовете Берковица и Фердинанд (дн. Монтана). Църквата в Лом по това време се явява една от най-активните и плодоносни евангелски църкви в България.
Християните от църквите в Русе и Лом са в основата на възникването на баптисткото общество в София. През 1888 г. в София се преселват семействата на Трайко Порецов от Русе и Спас Стефанов от Лом. Следствие от тяхното благовестие започват събранията в къщата на Павел Бонков.
Първите водни кръщения в София са извършени от пастора на русенската църква Васил Марчев през 1892 г. Първият пастор на баптистката църква в София е проповедникът от Русе Христо Марчев. В резултат на неговото служение през този период се ражда и баптистката църква в Костенец. Скоро след това обаче смъртта на съпругата му довежда до заминаването на пастор Марчев за Германия.
Служението продължава с нестихващо усърдие и в архива на Дирекцията по вероизповеданията е запазено протестно писмо от 126 жители на квартала „Ючбунар” от 1894 г. Там буквално се посочва къщата на Трайчо Порецов като основно място за служение, но се казва и „че в целия Ючбунар на всяка улица има по една тяхна черква”. Описани са и кръщенията на новоповярвалите в местната река. Подписалите писмото открито заявяват, че ако властите не прекратят баптистката дейност, „ще разрушим черквите и ще ги изгоним от целия Ючбунар”. Въпреки сериозната опозиция успешното благовестие на софийските баптисти продължава. Църквата в София е поета от пастор Васил Кьосев през 1898 г.
Следва
19.04
Евангелските християни в Европа и страхът от Русия
19.04
Раненият австралийски епископ прости на своя нападател
18.04
Далас Дженкинс с новини за сезон 4 на The Chosen
18.04
Счупен свят
18.04
Повече от 12 000 кръстени във Франция за Великден
17.04
Алекса и Карлос ПенаВега благодарни на Бога за утехата при загубата на четвъртото им дете
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите