Четвъртък, 18.04.2024
Интервю на Габриела Николова
с Евгений Найденов,
пастор на Българска свободна църква „Света троица”
Приели сме 31 октомври за рождена дата на Реформацията. Наистина ли това е началото?
Обикновено, когато едно бебе се роди, приемаме деня на излизането му на бял свят за рождената му дата. Но, за да се появи, има период на дълга бременност.
В църковната история реформацията е съществувала още от началото й. Още през 2. и 3. век има хора, които се оттеглят, за да се разграничат от моралната деградация и на обществото, и на църквата. В Източната и Западната църква винаги е имало хора, които са копнеели вярата да бъде реално изразена; да не е фиктивна; да не бъде заключена в постулати и догми.
Спомняме си за хора като Савонарола, Уиклиф, Хус, Ротердамски. Някои остават част от инстуционализирана църква и се опитват да я променят отвътре.
Когато говорим за Средновековието, имаме представата за вещици и невежество. Тези векове са били ужасни! Имало е невероятна морална деградация дори и сред свещениците; пълна липса на знание. Не е било разрешено на свещениците да ползват Библията. Вещиците са били факт. Имало е и корупционни практики. Хората са можели да си купят позиция или свещенически сан на всяко ниво от църковната йерархия, което е включвало и притежаването на земи и на годишна рента.
Как хора като Ян Хус и Еразъм Ротердамски прозират истината?
През всички векове на църковната история винаги има личности, които не се задоволяват със статуквото и с това, което мнозинството поднася като разбирания и начин на живот. А винаги, когато човек търси истината, Бог му помага да я намери.
В нашата история има реформатори – Паисий, Софроний.Те са се борили срещу невежеството и на българския народ, и на църквата. Опитвали са се да живеят и да отстояват истината.
Кои са точните предпоставки за Реформацията? Малко преди Лутер Ян Хус се опитва да направи същото, но е изгорен на кладата. Как Лутер успява?
Бихме казали, че това е благодарение на някои фактори и обстоятелства. Това е период от европейската история, в който много държави – Англия, Франция, Испания, отказват да бъдат част от Свещената римската империя. Управителите са духовно просветени хора и отворени за истината. Заедно с това, имаме финансови, политически и социални фактори. Като прибавим и отвращението, което съществува; фактът, че на хората са им омръзнали много неща, се получава цялостната картина за предпоставките за Реформацията. Затова те подкрепят идеите на реформатора Лутер. Дори германските принцове укриват Лутер и го спасяват.
Реформацията дава Библията в ръцете на хората. От тогава Библията се разпространява много бързо. Последица от Реформацията обаче е и роенето на протестантството на много клонове и църкви. Днес съвременният човек не е ли объркан от този факт?
Когато говорим за църквата, не говорим за администрация, етикети, табели и за централно командване. Църквата е богочовешки организъм. Тя е семейство на вярата. В едно семейство има взаимоотношения. Там, където има взаимоотношения, има динамика, нещата не са фиксирани. Църквата е постановила основата на християнската вяра, от която ние не бива и не можем да се отклоняваме.
Църквата е като пъзел. Ако всички сме еднакви – с едно съдържание, с един цвят, с една форма, няма да имаме картина.
Тя е и като букет – многообразна и пъстра. Но този букет е свързан от едно нещо – основата на вярата.
А какво ще кажете за молитвата на Христос: „Моля се те да бъдат едно”?
Аз лично бих искал да няма роене; да няма деление на източна и западна църква; на католическа, православна и протестантска.
Според мен молитвата на Христос не се състои в това всички да са в административно едно цяло – с един директор. По-скоро тук става въпрос за единство във вечна хармония – както е Троицата – Отец, Син и Святи Дух.
Имаме само един Отец, а всички ние сме братя. Затова Христос се моли за единството – човек, християнин, църква, Бог; за отделните християни като братя и сестри в семейството на вярата.
Все пак, докато сме на тази земя, разчитаме на Божията милост и на Неговата безусловна любов към нас.
А реформата нито започва с Лутер, нито завършва с Лутер. Реформата е начин на съществуване на всеки човек; на всеки християнин; на всяка църква; на всяко общество, защото ние сме в динамични взаимоотношения с Бог.
19.04
Евангелските християни в Европа и страхът от Русия
19.04
Раненият австралийски епископ прости на своя нападател
18.04
Далас Дженкинс с новини за сезон 4 на The Chosen
18.04
Счупен свят
18.04
Повече от 12 000 кръстени във Франция за Великден
17.04
Алекса и Карлос ПенаВега благодарни на Бога за утехата при загубата на четвъртото им дете
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите