Сряда, 24.04.2024
За съвременните зрители може да изглежда странно, че тълкуванието на Библията през 14. век е било изключително важно и в политическо отношение. Бихте ли обяснили как се вплита това разделение на двете сфери – на политика и религия, в периода 14.–16. век?
Най-простият отговор е, че в средновековния Запад тези две сфери не са съвсем отделни. Те образуват едно непрекъснато цяло, което означава, че в някакво отношение хората на Средновековието практикуват благочестие във всекидневния живот. Винаги когато религия и политика се смесят, духовното измества светското. Водачеството на папата по духовните въпроси (което се прехвърля и върху светския живот в папските държави) е всесветско водачество. Докато крале и императори, които често заявяват, че имат властта си по божествено право, търпят ограничения и контрол в рамките на т.нар. западно християнство.
Какви са обстоятелствата, свързани с идеята на Уиклиф за директен достъп на хората до Библията? Той е видна фигура в духовния живот и изтъкнат политик. Изненадващо е, че изведнъж се превръща в толкова омразен на всички, като дори се ексхумира тялото му, за да му се нанесе наказание посмъртно. Как се появяват неговите идеи?
Уиклиф е бил наистина един много изтъкнат духовник, а видните духовници през този период често влизат в конфликт с йерархията на църквата. Въпросът е, че Уиклиф основава своята вяра по-скоро върху авторитета на Божието Слово, отколкото върху властта и авторитета на папата (на всички папи) и църковни съвети, които са се редували през вековете и са определили християнската ортодоксалност през поколенията, вмъквайки човешки елементи по важни доктринални въпроси от ранните векове на християнската епоха. Пропагандирането на един свещен текст (сбор от думи, записани през 4. век в книга, наречена Библия) като източник на власт, а не на папата и църковната традиция, е революционното в забележителния принос на Уиклиф за предреформаторската епоха. Той съвсем не е първият протестант, тъй като не е възможно да бъдеш пръв в нещо, което все още не е факт в историята. По-скоро той е един радикален средновековен вярващ.
Аз не приемам твърдението, което представя протестантската ортодоксалност по следния начин: ако протестантите имаха минало, което можеше да се проследи чрез идеите, предавани от поколение на поколение, тогава те имат минало, което е различно от това на Римокатолическата църква. Един вид приемственост, която произтича от постоянната съпротива срещу това, което е представяло западното християнство. Това просто не е вярно. В много отношения, особено по въпросите за църковната власт, протестантските и католическите представи се покриват. Те просто се различават по въпроса за това, което определя властта на църквата. Протестантите твърдят, че това е само Библията, а Римокатолическата църква твърди, че властта на църквата се определя от Библията и дълготрайната историческа традиция.
Разбирането на спасението идва чрез текст на Библията, а не чрез църквата – същността на протестантството. Дори и да не е бил първият протестант, Уиклиф наистина изглежда, че с работата си предшества Реформацията в този много важен аспект.
В това мнение има основание, стига да имаме предвид, че разбираме това „предхождане“ от нашата историческа гледна точка, а не от тази на Средновековието. От историческа и богословска гледна точка дори протестантите от 16. век са смятали, че спасението е процес – съвместима, желана и необходима част от членството в църквата. Ортодоксалните протестанти преследвали радикални и нелегални секти като анабаптистите, често с потресаваща за нас свирепост и жестокост. Английските протестанти например не можели да си представят свят, в който от хората не се изисква да ходят в държавна църква. Такава, в която хората са кръщавани при раждането си, като определящ показател за изискваното членство през това време. Никой не е имал избор. Последователите на Уиклиф може да са искали Библия на английски език, но е нямало как да предвидят протестантската реформация, защото те не са родили тази идея. И така те са представители на средновековния период с радикални идеи, но не и пророци, предвидили какво ще се случи в следващия век.
Как Уиклиф вижда себе си в отношението към християнството и към църквата като цяло?
Аз мисля, че той е бил образован опозиционер. През всеки век в църквата е имало такива, а и след Реформацията също. Предреформаторската църква всъщност е била добра в изслушването и даването на отговори на новите идеи. Ето няколко примера: Ордена на просещите братя, новоинституциализираните Францискански и Доминикански орден, предложенията за свещени практики, предложенията за определяне на свещените дни като Корпус Кристи. Това, което превръща хора като Уиклиф (или Лутер) в отстъпници, е отхвърлянето на техните идеи от църквата. Те търсят промяна в един бързо променящ се период, като Късното средновековие, и нямат основание да мислят, че идеите им няма да бъдат послушани.
Преводът на Уиклиф съвсем не е бил изолиран опит. Кажете ни нещо повече за хората, участвали в преводите на Уиклиф? Знае ли се колко бройки са били направени?
Сигурни сме, че Уиклиф не е превел само едно нещо. Ето защо ние наричаме Библиите уиклифски Библии. Моето мнение е, че той се е интересувал много повече от Библията, отколкото от английската Библия, и е изразявал религиозните си идеи на латински до края на своя живот. Не се знае колко мъже и жени са участвали, колко човека са притежавали Библии, нито колко човека всъщност са ги чели. Действителният брой може да е поразително малък. Това, което имаме, са около 250 копия от тези забранени за времето си текстове, някои от които запазени в цялостен вид, а от други са останали само части. Това може да изглежда на някои малко, но като се има предвид, че всеки ръкопис е оригинален, ръчно написан, датиращ от века преди изобретяването на печатарската преса, това наистина е много. Изобилието от запазени материални доказателства всъщност означава, че уиклифските Библии досега са най-големият пример на средновековна литература на английски език, с който разполагаме. Възможно е дори това да означава, че историците надценяват влиянието, обхвата и властта на Уиклифското (или Лолардско) движение просто поради изобилието на материални доказателства.
Следва
24.04
Бог дава и очаква отговор
24.04
Белезите на вярата
24.04
Норвегия празнува 1000 години от приемане на християнството и отмяна на робството
24.04
Баптистки пастир е арестуван само часове след освобождаването му от затвора
23.04
12 убити и десетки ранени християни в Конго
23.04
Израел празнува Пасха с молитва за страдащите заложници
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите