Четвъртък, 28.03.2024
1. Кварта издание на еврейския Псалтир с коментар на равин Давид Кимичи, отпечатано през 1477 г. в Болоня.
2. Фолио издание на Петокнижието, съдържащо Таргум Онкелос, с коментар на равин Самуил Ярхи, отпечатано през 1482 г. в Болоня.
3. Издание на книгите на ранните пророци – Исус Навиев, Съдии, Царе, отпечатано през 1488 г. в Сонцино.
4. Издание на късните пророци и 12-те малки пророци в интерлинеар с коментар на равин Давид Кимичи.
5. Псалтир и Мегилот (или Свитъците), съдържащ Песен на песните, Рут, Плач Йеремиев, Еклисиаст и Естир, отпечатан в Сонцино.
6. Тритомно фолио, съдържащо Хегиограф с няколко равински коментари, отпечатано в Неапол през 1487 г.
7. Цялата еврейска Библия без коментари, отпечатана през 1488 г. в Сонцино.
8. Фолио, съдържащо еврейски и халдейски версии на Петокнижието с коментари на равин Раши, отпечатано през 1490 г. в Изола дел Лири.
9. Кварта издание на Петокнижието, отпечатано през 1491 г. в Лисабон.
10. Второ пълно издание на еврейския текст, отпечатано през 1494 г. в Бресткия, използвано от Мартин Лутер в превода му на Стария завет. Трето издание на текста е отпечатано през 1494 г. в Пиза.
11. Фолио издание на еврейската Библия, отпечатано на пергамент в Цариград около 1500 г.
12. Мюнстерската латино-еврейска Библия, отпечатана в Базел през 1534 г. и 1546 г., използваща изданията от 1488 г. и 1494 г.
Независимо от горните публикации през 1502 г. под патронажа на кардинал Хименес, архиепископ на Толедо, започва изготвянето на печатно издание на цялата гръцка Библия в университета в гр. Алкала де Енарес (на лат. – Комплутум). Изданието се нарича Комплутенски полиглот и освен гръцкия текст съдържа Стария завет на иврит заедно с негов латински превод. Редакторите на текста са месиански евреи, които работят с оригинални ръкописи, закупени специално за целта на цена 4000 флоринта. Текстът съдържа маркировка на гласните без ударения и е завършен през 1517 г., но публикуван едва през 1520–1522 г.
През 1518 г. Даниел Бомберг публикува два важни еврейски текста: издание за християни (с последователни ревизии през 1521 г., 1525–1528 г., 1533 г., 1544 г.) и издание за евреи под редакцията на Феликс Пратенсис. Изданието съдържа Таргум, Мазора и някои еврейски коментари, но не успява да задоволи нарастващия интерес. По тази причина Бомберг публикува ново издание под редакцията на един от най-известните по онова време равини – Яков бен Чаим.
Текстът е отпечатан през 1525–1526 г. във Венеция в четиритомно фолио и множествено преиздадено от Брагадин (Венеция, 1617 г.), Юстиниани (Венеция, 1551 г., 1552 г., 1563 г., 1573 г.), редакторите на женевската Библия (1618 г.), Джон де Гара (Венеция 1566 г., 1568 г., 1582 г.), Плантин (1566 г.), Хартман (Франкфурт, 1595 г. и 1598 г.), витенбергските издатели (1586 г., 1587 г.) и Торес (Амстердам, 1705 г.).
28.03
Финландските църкви и законът за брака
28.03
Библията, Църквата и Израел
28.03
Божият суверенитет
27.03
Не съдете!
27.03
Въздаяние
27.03
Без було в Афганистан
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите