Вторник, 23.04.2024
- Р45 (200–250 г.) – Евангелията и Деяния на апостолите. От оригиналните 222 страници са запазени само 2 листа от Матей, 6 от Марк, 7 от Лука, 2 от Йоан и 13 от Деяния на апостолите. Текстът е бил често преписван и многократно редактиран от александрийски оригинал.
- Р46 (200–250 г.) – Посланията на апостол Павел (вкл. посланието до евреите). Запазени са 86 от първоначалните 104 листа. Честър Бейти плаща за около 10 листа от този папирус, а 30 листа са изкупени от Мичиганския университет. Текстът, който е най-близък до Codex Vaticanus, е разнообразен, като в някои от фрагментите е датиран от 85 г., а в други е по-късен дори от някои от византийските текстове.
- Р47 (200–250 г.) – Открoвение 9:10–17:2. Запазени са 10 от първоначалните 32 листа. Текстът се счита за самоволен и не толкова ценен, колкото Александрийските ръкописи A (Codex Alexandrinus) и C (Codex Ephraemi Rescriptus), но определено следва александрийския тип.
От изключително значение за изследването на ръкописите „Честър Бейти“ е, че са оформени като кодекс (книга със страници), а не като свитък, което е по-характерно за преписите, правени на папирус. Разгледани отблизо, фрагментите дават една нова визуална перспектива. Първото впечатление идва от изключително малкия им, почти миниатюрен размер (не по-голям от екрана на новия HTC Touch). Потъмнелите до бледа охра страници са изпълнени с перфектно подреден текст в миниатюрен шрифт, изписан с вече избледняло до кафяво оригинално черно мастило. Буквите са предунцилни и не могат да бъдат класифицирани нито като блокови, нито като ръкописни. Подредбата на текста е в равни редове, без препинателни знаци или разделения и в почти перфектна матрица, подравнена от двете страни. В 2-хилядната им история времето многократно се е докосвало до папирусните листове и те са силно обгорени не само по краищата, а и в самия център, по ръбовете на прегъване.
Важността на папирусите „Честър Бейти“ идва не само от ранната им датировка, но и от това, че трите новозаветни ръкописа представят целия Нов завет, с изключение на пасторските послания. Това дава нова обширна перспектива за състоянието на новозаветния текст, неговото преписване и разпространение в една твърде ранна епоха на Християнската църква, много преди появата на двата значими унциални текста на Ватиканския и на Синайския кодекс. А това само по себе си е едно революционно откритие.
24.04
Даденост
24.04
Норвегия празнува 1000 години от приемане на християнството и отмяна на робството
24.04
Баптистки пастир е арестуван само часове след освобождаването му от затвора
23.04
12 убити и десетки ранени християни в Конго
23.04
Израел празнува Пасха с молитва за страдащите заложници
23.04
Двама християнски служители нападнати с мечове в Индия
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите