Четвъртък, 25.04.2024
Основните действащи лица в този период са: Бог Творецът, Адам – първият човек, Ева – първата жена, и змията – Сатана, наречен още Денница, син на зората (Ис. 14:12), и херувим – помазан да засенява (Ез. 28:14). Адам е създаден по Божия образ (Бит. 1:27). Това подобие Бог желае да възстанови по-късно в човека чрез новораждането и освещението: „и да се облечете в новия човек, създаден по образа на Бога в правда и святост на истината” (Еф. 4:24).
Бог е Дух и човекът, подобно на Него, е дух, затова между двамата съществува интелектуална и морална прилика. Бидейки дух, той именно измежду земните обитатели е носител и отражение на Божествения образ. Надарен с разум, съвест и воля, на него справедливо е поверено световното управление.
Бог е праведен и свят и затова човекът е сътворен праведен и свят. Светостта е различна от невинността и я превъзхожда. Човекът е сътворен не само невинен по отношение на злото, но и свят, т.е. имащ естествена склонност към доброто. Обновеното състояние след духовното новораждане на човека е възстановяване на неговото първоначално състояние. В определен смисъл времето преди грехопадението е време на истинска свобода на човека, преди той да стане роб на греха. Робството на греха е робство на човешката воля. Преди падението Адам се е радвал на най-голямата свобода, възможна за едно Божие творение.
Изначалната човешка святост може да бъде определена като една вътрешна склонност, стремеж на чувствата и волята към духовна близост и познаване на Бога и божественото, въпреки съществуващата у човека способност да направи погрешен избор. Тя се различава от съвършената святост на светиите така, както детската невинност и инстинктивните добри чувства се отличават от светостта, която се развива и утвърждава, удържайки победа над изкушенията. Затова може да се каже, че Адам е създаден невинен и надарен със святост, която му позволява да говори лице в лице с Бога. Неговата святост обаче не е идентична с тази на неговия Творец поради факта, че Адам е творение. В дните на невинността си Адам притежава една святост, вътрешно присъща на Божие духовно създание, но още неопитана и непотвърдена чрез устояване в изпитание.
Бог е любов, Божието естество е любов. Подобно у човека са заложени стремежът за общуване с Бога, приятелството и стремежът към интимност. При сътворението на жената Бог промисля за удовлетворяването на човешката потребност от дълбока интимност. „И Господ Бог каза: Не е добре за човека да бъде сам; ще му създам подходящ помощник” (Бит. 2:18). За да бъде общението между мъжа и жената наистина интимно, Бог взема кост от мъжа и сътворява жената.
На човека, сътворен от Бога, е дадена отговорността да обработва и пази Едемската градина. За него има и ограничение: да не яде от Дървото за познаване на доброто и злото.
Провалът
Изкушението
Битие, глава 3, описва изпитанието и провала на човека. Сатана се обръща към жената, за да я изкуши да престъпи Божията воля. За целта той има добре изградена стратегия, която включва: поставяне под въпрос на Словото на Бога, концентриране върху единствената забрана в градината и нейното преувеличаване, лъжа (Бит. 3:4, 5) и атака срещу характера на Бога.
Падението
Ева се поддава на лъжите на змията и на егоистичните си размишления. Тя престъпва Словото и волята на Бога. Относно Адам Словото потвърждава, че той не бива измамен, нито излъган. Той съгрешава съзнателно и доброволно. „И Адам не се излъга; но жената се излъга, та падна в престъпление” (І Тим. 2:14).
„Но боя се да не би, както змията измами Ева с хитростта си, да се разврати умът ви и отпадне от простотата и чистотата, която дължите на Христа” (ІІ Кор. 11:3).
Резултатите
Грехопадението довежда до съдбоносни за човечеството резултати. В човешката реалност се появяват себесъзнанието (осъзнатата голота), вината, прекъсва се общението с Бога, появяват се грехът и неговата последица – смъртта. „Затова, както чрез един човек грехът влезе в света и чрез греха – смъртта, и по тоя начин смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха” (Рим. 5:12).
Краят
Периодът на човешката невинност завършва със съд и прокуждане. Произнесена е Божията присъда над змията, жената, мъжа и земята. Появява се смъртта. Човекът бива изгонен от Райската градина (Бит. 3).
При все това Божията благодат се явява в обещанието и в обличането на Адам и Ева (първата животинска жертва). „Ще поставя и вражда между тебе и жената и между твоето потомство и нейното потомство; то ще ти нарани главата, а ти ще му нараниш петата. (…) И Господ Бог направи кожени дрехи на Адама и на жена му и ги облече” (Бит. 3:15, 21).
И тъй, любовта и покорството трябваше да бъдат изпитани, за да бъде човекът обявен и потвърден като свят. Ако Адам и Ева бяха устояли при изпитанието и бяха отказали да престъпят волята на Бога, те биха били обявени за свети и биха получили достъп до Дървото на живота. Това би им донесло вечен живот в земни тела, както и способността да станат родоначалници на една раса от свети човеци. Такава е всъщност целта и първоначалният замисъл на Бога. По този начин Бог би се прославил в творението Си и творението би било благословено в своя Бог. Никога не би имало разделяне между духовния свят и материалния. Сега този замисъл ще бъде осъществен едва след големия бял престол, при сътворяването на новото небе и новата земя. Тогава ще се изпълни първоначалният Божи план за едно вечно материално творение. „И видях ново небе и нова земя; защото първото небе и първата земя преминаха; и море нямаше вече. Видях и светия град, новия Ерусалим, да слиза из небето от Бога, приготвен като невеста, украсена за мъжа си. И чух силен глас от престола, който казваше: Ето, скинията на Бога е с човеците; Той ще обитава с тях; те ще бъдат Негови люде; и сам Бог, техен Бог, ще бъде с тях” (Откр. 21:1); „а когато всичко Му бъде покорено, тогава и Сам Синът ще се покори на Този, Който Му е покорил всичко, за да бъде Бог всичко във всичко” (І Кор. 15:28).
Полуистината на змията
„А змията рече на жената: Никак няма да умрете; но знае Бог, че в деня, когато ядете от него, ще ви се отворят очите и ще бъдете като Бога, да познавате доброто и злото” (Бит. 3:4, 5). Престъпвайки волята на Бога, човек наистина стана като Него в смисъл на познаването на доброто и злото. Това обаче, което Бог има в Себе Си и беше приготвил за човека, това, което човекът не може да получи от Сатана, е Божествената способността да казва винаги „не” на злото и да избира винаги доброто. Престъпването на Божията воля обезсили човешката воля по отношение на доброто и човекът стана роб на греха.
Единствено и само духовното новораждане в Христос може да го освободи от оковите на това робство.
26.04
Предупреждение за глобални последици, ако антисемитизмът продължи да вилнее
26.04
Новият филм „Unsung Hero” – затрогваща история за съвременни герои
25.04
Главата на Англиканската църква призова към реформа
25.04
ЕП ратифицира позицията си относно сурогатното майчинство
25.04
Вяра чрез любов
25.04
Благотворителна организация настоява за край на насилието над християни в Нигерия
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите