Събота, 20.04.2024
Битие 4–8:14
След изгонването на човека от Райската градина настъпва друго време. Това е времето на живота на Авел и Каин, на Енох и на Ной. Човекът е загубил в своята същност безценното Божие подобие. Оттогава всеки човек се ражда лишен, приличащ на родителя си вместо на Бога. „Адам (…) роди син по свое [подч. Д. А.] подобие и го наименува Сит” (Бит. 5:3). Затова днес за вярващите остава един призив: да се облекат в новия човек, създаден по образа на Бога, в правда и святост на истината (Еф. 4:24).
Грехът и смъртта влизат в света чрез Адам, за да преминат във всички негови потомци. И така, всички съгрешиха и всички умират в резултат от това. При все че човекът понася последиците от своето отстъпление след изгонването от Райската градина, Божието творение е все още младо и прекрасно. Хората се радват на мек климат, цари хармония между човека и животинското царство, вегетарианството е начинът на хранене на човечеството.
Основното средство, чрез което Бог управлява човечеството по това време, е съвестта на човека и основната отговорност на човека е да слуша съвестта си.
Съвестта се проявява за първи път след грехопадението, когато Адам и Ева осъзнават голотата си. Съвестта е част от вътрешния човек, свидетел на всяко наше дело, изобличаващ ни за греха. Тя се съобразява с Божия закон, написан на сърцето ни. Човекът разпознава доброто и злото и съвестта го изобличава за греховете му. Авел, изобличен от съвестта си и движен от вяра, принесе жертва, благоприятна на Бога, и Той погледна благосклонно на него. Жертвата беше от първородните на стадото и от тлъстината му (Бит. 4:4, 7). Тази жертва не беше произволна, но по Божията воля, защото напомняше на една друга жертва, която Бог сам направи, обличайки с кожата на убитото животно голотата на Адам и Ева.
Така и днес невярващите, при все че нямат Христовия закон, все пак не са без закон, защото носят изискванията на закона, написани в сърцата си, и съвестта им свидетелства за делата им и ги изобличава. Този свидетел ще има думата в деня, когато Бог чрез Исуса Христа ще съди тайните дела на човеците (Рим. 2:14–16).
Провалът на Каин
Както предишната, така и тази епоха е белязана от провал. Каин пожела да се поклони по свой начин на Бога, а не според Неговата воля. Той искаше да принесе от плода на земята, която Бог беше проклел. Когато Бог отхвърли това човешко поклонение, Каин се разсърди, а Бог му проговори: „Защо си се разсърдил? И защо е помрачено лицето ти? Ако правиш добро, няма ли бъде прието? Но ако не правиш добро, грехът лежи пред вратата и се стреми към теб; но ти трябва да го покориш” (Бит. 4:6–7).
Благоприятната жертва на Бога беше установена още от грехопадението и нея Бог приемаше. Но Каин не се вслуша в съвестта си, която го изобличаваше. Известно време грехът лежа на вратата на сърцето му, докато не намери пълен достъп. Каин уби брат си Авел. Дори и когато Бог отново му говори, Той не намери в него място за покаяние.
Белязан и изгонен от Божието присъствие, Каин основа без Бога една цивилизация на изток от Едем. Появи се полигамията. Каиновият потомък Ламех пръв си взе две жени.
Упадъкът на човешката раса
Насилието и убийството се разпространиха и изпълниха Земята. Настана време на непокорство на съвестта и на изпитване на Божието дълготърпение. Грехът се разпространи навсякъде. Човешката раса западна. „А земята се разврати пред Бога; земята се напълни с насилие. Бог видя земята; и, ето, тя бе развратена, защото всяка твар имаше развратно поведение на земята” (Бит. 6:11–12).
Към човешкото падение се добавиха и действащи зад кадър духовни сили. Сатана се страхуваше от изпълнението на Божието обещание, дадено на човека в Едемската градина (Бит. 3:15), и търсеше да погуби и оскверни семето на жената. На сцената излязоха Божите синове и се появиха човешки исполини от незаконното смешение на Божите синове с човешките дъщери. (Библията в старозаветен смисъл говори за Божи синове винаги когато се имат предвид създания, създадени директно от Божията ръка – вж.: Йов 1:6, 4:18, 38:7; Юд. 6; ІІ Птр. 2, 4–5.)
Съдът
Божието дълготърпение предупреждаваше и чакаше в Ноевите дни. Докато Ной строеше ковчега, грехът в околния свят нарастваше, докато мярката се изпълни и Божият гняв се изля с водите на потоп (Бит. 7–8:14).
Благодатта
В онова време на тежък упадък на човешката раса и възход на духовната тъмнина Божията благодат въпреки всичко продължаваше да действа.
Енох предупреждаваше своите съвременници чрез откровението, което Бог му беше дал: „За тях пророкува и Енох, седмият от Адама, като рече: Ето, Господ идва с десетки хиляди Свои светии да извърши съд над всички и да обяви за виновни всички нечестивци за всички нечестиви дела, които в нечестие са сторили, и за всичките жестоки думи, които нечестивите грешници са говорили против Него” (Юда 1:14–15). Древният свят, който водите на Потопа погълнаха впоследствие, не беше лишен от предупреждение. А понеже Енох ходи по Бога, в един момент той не се намираше вече, защото Бог го взе (Бит. 5:24).
В онези времена Ной също придоби Господното благоволение. Той беше човек праведен, непорочен между съвременниците си, който ходеше по Бога (Бит. 6:7, 8). Праведността му се изразява във вярата, с която говореше и действаше. Апостол Петър го нарича проповедник на правдата (ІІ Птр. 2:5). Делата му свидетелстват за него. Ной построява ковчега на спасението точно съобразно даденото му откровение. Божията награда за вярата му е живот, бъдеще, опазване от погибелта, която постигна цялата Земя.
Превод от френски Ирина Сезанова
19.04
Свещеник е прострелян по време на богослужение в Мианмар
19.04
Суета на суетите
19.04
Евангелските християни в Европа и страхът от Русия
19.04
Раненият австралийски епископ прости на своя нападател
18.04
Счупен свят
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите