Петък, 29.03.2024
През 196 г. пр.Хр. Коринт е бил начело на градове, които обявяват война на Македонското царство, както и на разрастващата се Римска империя. През 146 г. пр.Хр. римските легиони го превземат и унищожават. По-късно, през 44 г., император Юлий Цезар започнал да възстановява града от руините му, за да го направи римска колония.
През периода на римското господство Коринт е бил най-влиятелният и най-богатият град в Гърция. В града е можело да се намерят олтари, капища и храмове на всяка религия, съществувала по онова време.
Когато Павел отива в Коринт, го намира като новозастроен и възстановен римски град. След като пристига там, той намира близки по душа хора – Прискила и Акила. И тримата са имали общи неща помежду си: били евреи, правили са шатри и са били християни.
Това семейство не е било обърнато към Христос от Павел, понеже в І Кор. 16:15 апостолът споменава, че „семейството на Стефаний е първият плод на Ахая“. Акила и Прискила са били вече християни, когато са се запознали с Павел. Само като интересна добавка можем да споменем, че Акила е латинското име за орел, а Прискила е умалително за Приска, т.е. малката Приска. Археологически разкопки показват, че най-вероятно и двамата са били освободени роби от дома на видно римско семейство, което е живяло около Понт, близо до Черно море.
Историята в ДА 18:1–11 ни показва, че Павел е имал занаят, чрез който да се издържа (вж. І Сол. 2:9, ІІ Сол. 3:8, ІІ Кор. 11:7, ДА 20:34). ДА 18:3 е единственото място в Библията, където се споменава за професията на Павел – правил е шатри. В ДА 18:1–3 ни се казва, че апостолът е живял с Приска и Акила, като най-вероятно работилницата е била на първия етаж, а стаята за живеене е била на втория. Важно е да се отбележи, че по онова време Коринт е бил претъпкан от хора и е било напълно нормално в стая от 28 кв. м да живеят между 15 и 20 души.
В началото Павел не е можел свободно да служи, понеже е трябвало да работи. Библията ни казва, че е отивал в синагогата в събота и е проповядвал на юдеите и богобоязливите гърци (ст. 4). Работният ден е бил особено дълъг и въпреки че в работилницата би имал контакт с хора, той е бил доста ограничен.
След пристигането на Тимотей и Сила (ст. 5) Павел започва активно да проповядва. Двамата му съработници идващи от Солун (Тимотей) и Филипи (Сила) са донесли финансова подкрепа от един от двата града (вж. Фил. 4:15–16 и І Сол. 4:10). Няма значение откъде е дошла подкрепата, важно е, че вече Павел е можел спокойно да разшири мисионерската си дейност. Това активизиране създава недоволство у юдеите и Павел бива принуден да напусне синагогата (ст. 6).
Както вече видяхме и при основаването на другите църкви, така и тук се повтаря един и същи модел на поведение на хората. Павел започва благовестието в синагогата, среща отпор и се обръща към свидетелстване сред езичниците (ДА 13:44–47, 19:8–9, 28:23–28). Жестът на Павел с изтърсване праха от дрехите е в съгласие със съвета, който Исус дава на учениците си, когато не са приети в някое село (Мт. 10:14). Споменаването на фразата „кръвта ви да бъде на главите ви; аз съм чист от нея“ напомня на думите на Йезекиил за стража на Израел (Иез. 33:1–7). Както стража от Йезекиил Павел е протръбил Благата вест и предупреждението от идващия съд за тези, които не откликнат на Посланието. Апостолът е бил глашатай в синагогата в Коринт, той е изпълнил задачата си вярно. Сега тяхна е била отговорността за отговора, който дават въз основа на онова, което са чули.
Павел не отишъл далече. Отишъл в къщата на Тит Юст – човек, който се „кланяше на Бога“ и е живеел близо до синагогата (ст. 7). Базата на проповядване за Павел става дома на този човек. В Рим. 16:23 ни се казва, че по-късно, когато пише Посланието до римляните, Павел е стоял в дома на някой си Гай. Тит Юст е второто и третото име на човек, та най-вероятното е Гай да е същият Тит Юст с пълно име Гай Тит Юст.
Важното, което трябва да отбележим, е, че вече Павел пренасочва служението си изцяло към езичниците. Въпреки че вече не е ходил в синагогата, служението на Павел там било доста успешно. В І Кор. 1:14–16 Павел пише, че лично от него кръстени са били Крисп, Гай и домът на Стефаний.
Всичките кръстени от Павел са били хора със статут в обществото. Крисп е бил началникът на синагогата, което е почетна длъжност, означаваща, че той е давал пари, за да се построи, и я е поддържал. Гай си е имал свое семейство, т.е. къща (Рим. 16:23). Стефаний също е имал собствена къща. Най-значим от повярвалите е бил Ераст, който в Рим. 16:23 е наречен „градският ковчежник“. Неговото споменаване е важно, понеже при разкопки в Коринт е била намерена част от надпис, който е бил върху павирана улица до театъра. Надписа е от около 50 г. И казва, че паветата са били поставени и за тях е било платено от Ераст във времето, в което той е бил едил в градската управа. Едили са били най-важните управници в Коринт и тези под тях са били ковчежниците. За един ковчежник е било очаквано след време да заеме поста на едил. Има голяма вероятност Ераст, споменат от Павел, да е същият споменат в този древен надпис.
В І Кор. 1:26 Павел напомня на християните, че „ между вас няма мнозина мъдри според човеците, нито мнозина силни, нито мнозина благородни“. Самата фраза „няма мнозина“ показва, че има някои, макар и малко, които са богати и с влияние. Интересно е също да се отбележи, че всяка от църквите, основани от Павел, е имала за ядро богат човек – Лидия във Филипи и Ясон в Солун. Те са дошли от покланящи се на Бог езичници (богобоязливи), които са посещавали синагогите. Те са предоставяли домовете си за място за събиране на църквите в тези градове и най-вероятно са помагали и финансово на младото общество от вярващи.
Всичко това показва, че църквите, основани от апостола, са били съставени от хора със смесен произход и статут в обществото. И това при четенето на І Кор. се вижда, че е било една от причините за раздорите в тази църква.
Въпреки опозицията отвън Павел е бил окуражен от Бог със следните невероятни думи: „Не бой се, но говори и не млъквай; защото Аз Съм с теб и никой няма да те нападне и да ти стори зло; защото имам много хора в този град“ (ДА 18:9–10). След такова окуражение, вдъхващо сили у Павел, той престоява цяла година и шест месеца. Служението му в Коринт, освен че е било дълго, е било и плодотворно
29.03
Засилени репресии над украински църкви в контролирани от Русия територии
29.03
130 от отвлечените ученици в Нигерия са освободени
29.03
Чарлз III призова към добри дела по примера на Христос
28.03
Финландските църкви и законът за брака
28.03
Библията, Църквата и Израел
28.03
Божият суверенитет
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите