Четвъртък, 28.03.2024
Носител на промяна става св. Франциск от Асизи, който от 1223 г. започва да организира в Италия представления, възпроизвеждащи рождествените събития. Сценките били придружавани от напеви, които обяснявали историята. Някои от хоровите изпълнения били на латински, но все повече се налагали творби на местния език, за да могат хората да разбират смисъла и да се присъединят към празненството. Новите рождествени музикални форми се разпространили във Франция, Испания, Германия и други европейски страни. Една от най-ранните подобни творби е достигнала до нас само като малък фрагмент, разказващ как Мария, с малкия Исус в ръцете, среща различни хора във Витлеем. Повечето рождествени песни от онова време били художествени измислици, слабо свързани с библейския разказ, и служели повече за развлечение. Често ги пеели по домовете, вместо в църква. Пътуващи певци (менестрели) ги възприели в репертоара си и започнали да променят текста им в зависимост от слушателите и страната.
В епохата на немския Ренесанс се появяват огромно множество нови рождествени песни. Основен принос за това имат лутераните. Самият Мартин Лутер съчинява и преработва около двайсетина песни, които скоро са възприети и от Католическата църква, с някои изменения в текста. Тези песни и до днес се изпълняват от католици и протестанти в Германия по време на рождествените празници. От времето на барока са известни химни като „Във Витлеем…“ (1638), „Аз виждам яслата“ от Паул Герхард (1653), „Елате, о, верни“ (Adeste fidelis), преработена по-късно. Съдържанието на текстовете е тържествено-приповдигнато и следва естетиката на барока.
Любопитно развитие претърпява този жанр в Англия. Когато Оливър Кромуел и пуританите идват на власт през 1647 г., празнуването на Рождество е обявено с решение на Парламента за наказуемо деяние! Така празникът вече не е отбелязван в повечето църкви и започва да се чества в частни домове. Така рождествените песни вече се пеят тайно. Макар че декретът на Парламента е отменен след възстановяването на монархията, популярността им трайно спада. Публичното изпълнение на рождествени песни в Англия преживява нов подем чак през XIX век (т.нар. „викторианска епоха“). Тогава започват да се организират цели концерти, с хорове и оркестри. А в църквите започват да се провеждат рождествени музикални богослужения само на светлината на свещи.
В България особено добър прием намират някои немски рождествени песни от XIX век: „Тиха нощ“, „Елате, дечица“, „О, елхово дърво“ (O, Tannenbaum), основано на народна мелодия от XII в., „Тихо пада снегът“.
Източник: harta.bg
28.03
Финландските църкви и законът за брака
28.03
Библията, Църквата и Израел
28.03
Божият суверенитет
27.03
Не съдете!
27.03
Въздаяние
27.03
Без було в Афганистан
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите