Събота, 20.04.2024
Едва ли има друга сфера в човешкото съществуване, която да е свързана с толкова неудовлетворение и конфликти, колкото трудът. Дори и без да се връщаме към най-отблъскващите модели на труд като робството и крепостничеството, налице е безкраен списък от проблеми, свързани с труда. Изнурителният физически труд, съпътстван от трудови травми; трудът във вредни за здравето условия; нископлатеният труд, добре платеният труд, но на цената на унизително отношение от собственици и мениджъри; неморалният труд, който изисква отказ от ценности и достойнство; трудът под непрестанен риск от безработица; монотонният труд, който изпива жизнеността на човешката душа.
Трудовите конфликти са извор на постоянно напрежение в човешкото общество. Негово изражение са дълбокото чувство за лично неудовлетворение и провал от реализацията на пазара на труда, през отказ да се полага труд и примирение с безработицата и безделието, до болезнени амбиции за постигане на кариерни цели, независимо от цената, която трябва да бъде платена. В социален план, вследствие на натрупани конфликти и неблагополучия в хода на развитието на индустриалното общество, през 19 век е развита теорията за класовата борба, довела през 20 век до една от най-чудовищните форми на обществено устройство – тоталитарния комунизъм.
Този обзор изглежда в пълно съзвучие с Божиите думи от драматичния разказ от Битие 3 глава: „Със скръб ще се прехранваш от нея през всичките дни на живота си. …. С пот на лицето си ще ядеш хляб, докато се върнеш в земята, защото от нея си взет. …“. По отношение на труда съществува трайна нагласа, че е изтощителна и мрачна част от човешкия живот. Много мечти са свързани с отърваване от необходимостта от полагане на труд, стотици филми и романи разказват за фантазията как благодарение на проявена находчивост или необикновен късмет, човек се избавя завинаги от необходимостта да се труди.
Твърде масова е представата за честит и благополучен живот без труд. Човек мечтае за безкрайно богатство, което някак остава непокътнато, без да бъде полагана умела и постоянна грижа за него. Това е приказната представа за аристократа. Други мечтаят за безгрижна откъснатост от материалните неща, каквато е злополучната идея за хипито. Налице е и трето проявление на травматично възприятие на труда, а именно - дълбокото неразбиране към труда на другия. Работници са уверени, че мениджърите „на правят нищо“ и само си харчат големите заплати. Собственици и директори вярват, че работниците „мързелуват“ и чакат само да свърши работния ден.
Бог има отговор на тази ситуация и той е Неговата изкупителна благодат. Нейни знаци са благословеният и плодоносен труд на семействата на патриарсите, удивителното благоуспяване във всеки труд на хора като Йосиф и Данаил, макар и в земя, където бяха попаднали против волята си, обещанието за благословен плод във всяка трудова дейност на Божия народ в земята му, ако е верен в завета с Господа. Всички изброено е свидетелство, че думите от Битие 3 не са последната дума на Бог за човешкия труд.
Изкупителният план за човешкия труд се разгръща в поученията на Новия завет, известни като християнска трудова етика. Трудът е не просто необходимост, предизвикана от насъщна нужда, а израз на етиката на установеното Божие царство. Служителите не работят просто, за да получат одобрението на началниците си, а служат на Бога, вършейки работата си. Поставените в по-висока позиция са призовани да олицетворяват чрез лидерството си характера на Бога, Който на Свой ред е техен Господар. Без да променя непосредствено социалните отношения, тази етика в дългосрочен план променя огромна част от човешката цивилизация. Постепенно се налага идеята за взаимно служение един на друг между хората с различни позиции и отговорности. Чрез работата, която хората вършат, те не просто получават своите по-скромни или по-изобилни средства за съществуване, но прославят Бога. Професията се превръща в служение на Бога, продължение на поклонението пред Бога на работните места. С особена яснота тези принципи са преоткрити в обществата, преживяли християнската Реформация през 16-17 век.
С времето се налага една трудова етика, която смекчава многобройни форми на социални конфликти, но и води до огромно нарастване на благосъстоянието на обществото като цяло. Както всички други проявления на Божието царство, християнската трудова етика съществува паралелно с травматичното преживяване на труда. Трудът е една от сферите, преживяли най-пряко разрушително действие, вследствие загубата на човешката невинност, заедно с отношенията между мъжа и жената. Както християните са уверени в Божието благословение върху семейството и изкупителната благодат, която действа в тази сфера на човешкия живот, същата увереност, придружена с непоколебимо усърдие трябва да имат по отношение на труда.
19.04
Свещеник е прострелян по време на богослужение в Мианмар
19.04
Суета на суетите
19.04
Евангелските християни в Европа и страхът от Русия
19.04
Раненият австралийски епископ прости на своя нападател
18.04
Счупен свят
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите