Четвъртък, 25.04.2024
Големите водачи по правило са хора, до които трудно се живее. Хората, чиято визия очертава пътищата за развитие на цели поколения, надарени с необикновен кураж и талант, често са лишени от усет за индивидуалните нужди на мъжете и жените, които са най-близо до тях. Известен парадокс е, че добрите плодове от труда на великите лидери са най-пълноценни за хората, които са на известна дистанция от тях. В същото време непосредственото обкръжение на надарените с лидерски талант често е травматизирано от близостта със силната личност. Голяма част от конфликтите и разделите в човешките общности – политически движения, бизнес или неправителствени организации и да – християнски църкви, произлизат именно от тази известна специфика на лидерските характери. Още по-често от разрояването на общностите е единичното отпадане на травматизирани бивши служители, близки сътрудници и приятели.
Светът е пълен с хора, които някога са били близки до известни водачи и са били част от ядрото на някоя общност, а днес са сами, опитвайки се да слепят парчетата на своето минало по начин, който да им позволи да продължат напред. Наред с тази често срещана история, съществува и един по-щастлив сценарий, когато някой лидер, близо до водача, е развил специални умения, на които са посветени следващите редове.
Варнава е един от главните герои на книгата Деяния, между глави 9 и 15. За първи път е споменат в 4:36 като „Йосий, наречен от апостолите Варнава, което значи син на увещание“. Една доста по-късна и несигурна традиция приписва на Варнава участие в служението на Господ Исус, но тук ще се придържаме към разкритото в книгата Деяния. От това първо споменаване на Варнава става ясно, че той продава земята, негова собственост и слага парите „пред нозете на апостолите“. Варнава безрезервно се присъединява към месианската общност в Ерусалим, която свидетелства, че Исус е възкръснал. Този епизод разкрива и първото качество на характера на Варнава – неговата безрезервна отдаденост.
Обръщението на Савел е съпроводено от обяснимото недоверие на учениците спрямо изявения им гонител. Когато се завръща от Дамаск, Савел „се стараеше да дружи с учениците; но всички се бояха от него, понеже не вярваха, че е ученик“ (9:26). Тогава именно Варнава довежда Савел при апостолите и им разказва цялата история на неговото обръщение. Отношението на църквата към Савел е променено и „той влизаше и излизаше с тях в Ерусалим, като дързостно проповядваше в Господното име.“(9:28). Този епизод разкрива още няколко черти от личността на Варнава. Той не се влияе от преобладаващото мнение, а изследва обстоятелствата и представя една достоверна картина. Не е склонен да прежали с лека ръка един човек, когото е по-лесно да избягваш, отколкото да приемеш. Когато сме на чуждо място, е добре да срещнем някого като Варнава. Когато репутацията ни е обременена с трудно минало, е чудесно пътят ни да се пресече с някого като Варнава. Когато сме наклеветени и слуховете за нас са повече от реалните факти, ако наблизо има някой като Варнава, тази ситуация може да бъде преодоляна.
Никак не е случайно, че апостолите решават да изпратят до Антиохия именно Варнава, където „голямо число“ гърци „повярваха и се обърнаха към Господа“ (11:20-22). Именно непредубеден човек, който е посветен да изследва безпристрастно нещата, е подходящ да разбере и оцени случващото се сред тези чужденци. Варнава веднага разпознава делото на Божията благодат и започва да служи на повярвалите гърци. В този момент авторът на Деяния ще напише думите, които представляват най-доброто описание на Варнава: „той беше добър човек, пълен със Светия Дух и с вяра“ (11:24).
Има хора, за които уверено можем да кажем, че са добри. Те по правило рядко са най-забележимите и открояващи се личности в една общност. Има и хора, за които е видно, че познават помазанието на Духа. Те горят в огъня на Духа и влизат от предизвикателство в предизвикателство, изправяйки се срещу всяка преграда за благовестието. Но когато за един човек се свидетелства, че е „добър човек, пълен със Светия Дух и с вяра“, тогава е видно, че става въпрос за личност, близо до която е леко и безопасно да бъдеш. И въпреки динамиката, стресът, неизвестното, тези хора създават една атмосфера на сигурност и приемане, която позволява на всеки да се почувства у дома.
Следващата стъпка на Варнава е да издири Павел и да го въвлече в служението в Антохия. „Тогава той отиде в Тарс да търси Савла“(11:25). В това кратко изречение твърде ясно са вплетени човечността, личното отношение и добротата, с които действията на Варнава са характерни. Едно от първите неща, които Варнава и Павел правят заедно, е да съберат помощи за бедстващата църква в Ерусалим, където освен гоненията вярващите страдат и от лоша реколта и оскъдна храна. Разбира се, помощта е предадена лично от Варнава, придружен от неговия съработник Павел (11:29-30).
Идва и моментът случилото се в Антиохия да се разпространи в цялото Средиземноморие. Бог ясно нарежда: „Отделете ми Варнава и Савел“( 13:2), и двамата другари са изпратени от общността в Антиохия да правят ученици от всички народи. Първото място, на което Варнава и Савел започват своето ново служение, е родното място на Варнава – остров Кипър (4:36; 13:4). В хода на това пътуване, авторът на Деяния започва да нарича Савел Павел (13:9), а когато се посочват имената на двамата апостоли името на Павел се споменава преди това на Варнава (13:46), а когато се говори за целия екип е наричан „Павел и дружината му“ (13: 13). Павел е във вихъра си – поучава, изобличава, предизвиква, изцелява, върши знамения. Той е „главният говорител“(14:12). Варнава изглежда зарадван и доволен.
Когато Варнава е лидер на църквата в Антиохия, за общността е ясно, че Бог е истинският глава на църквата и Той решава: “отделете ми Варнава и Савел“. Когато Варнава и Савел се превръщат в Павел и Варнава, това е същото суверенно управление на Бога, което Варнава разпознава и приветства. Варнава е до Павел, когато животът му е в опасност (14:20), когато трябва да защитят делото на Светия Дух пред хората, които изопачават благовестието (15:2) и когато се явяват пред апостолите, за да потърсят подкрепа за служението сред езичниците (15:4-5). Екипът на тези двама мъже се увеличава – от Ерусалим към Антиохия с тях тръгват Варсава и Сила (15:27), в самата Антиохия заедно с тях служат в поучението още „мнозина други“(15:35). Духът на откритост и споделяне, бликащ от Варнава, тържествува.
В този контекст е и последният епизод, в който Варнава участва в книгата Деяния. Още при първото пътуване до Ерусалим, свързано с даряването на помощта от Антиохия, обратно с тях тръгва племенникът на Варнава, Марко. Същият потегля с тях към Кипър, когато Варнава и Павел са изпратени на тяхното мисионерско пътуване. Там Марко „е прислужник“(13:5) на екипа. Когато обаче служението напуска родния Кипър и акостира в Мала Азия, Марко решава да се върне в Ерусалим (13:5). За Варнава този избор не изглежда да е проблем, Павел мисли по друг начин (15:38). Преди да заминат отново да посетят местата, на които са основали църкви, съдбата на Марк застава между тях. Варнава не е склонен да откаже служение и развитие на младежа. Павел е фокусиран върху сериозните предизвикателства, които ги очакват и не желае в екипа да участват хора, в чиято мъжественост не е уверен. Така пътят на Варнава и Павел се разделя. Варнава заминава с Марко за родния Кипър (15:39), нататък книгата Деяния разказва само за удивителното служение на Павел.
Сякаш това е последното нещо, което научваме за Варнава. Но не е точно така. Книгата Деяния завършва с пленничеството на апостол Павел в Рим, в очакване на процеса срещу него (28:16). Но посланията на апостол Павел продължават косвено разказа за неговото помазано служение. Специалистите са почти единодушни, че Посланието до Колосяните е писано именно по време на това задържане под стража в Рим. В неговия край четем топли думи за „Варнавовият сестрин син Марко“(4:10). Същото четем и в Посланието до Филимон (23), писано по същото време. Изглежда „добрият човек, пълен със Светия Дух“ е прокарал мост над поредната пропаст, формирала се от неблагоприятни обстоятелства, особености на характери и нашите граници като човешки същества. И изглежда този път приятелството между Павел и Марко е трайно. Години след това, при своето второ задържане в Рим, апостол Павел ще напише до Тимотей: „вземи Марко със себе си, защото ми е полезен за служението“ (2 тим 4:11). Някогашният определен като безполезен младеж сега е желан съработник от някога определяния като подозрителен ученик. Между тези двама младежи, предали живота си за Божието царство, автори на евангелие (според традицията именно Марко е авторът на едноименното евангелие) и послания, използвани от Светия Дух, за да достигне до стотици милиони и милиарди хора, стои Варнава, който повярва и в двамата.
Варнава е апостолът от когото имаме нужда. Апостолът, на когото може би някой от четящите е призван да прилича.
25.04
Главата на Англиканската църква призова към реформа
25.04
ЕП ратифицира позицията си относно сурогатното майчинство
25.04
Благотворителна организация настоява за край на насилието над християни в Нигерия
24.04
Бог дава и очаква отговор
24.04
Белезите на вярата
24.04
Норвегия празнува 1000 години от приемане на християнството и отмяна на робството
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите