Вторник, 21.05.2019

Вестник Евангелски

Стих на деня"Затова препашете се през кръста на вашите помисли. Бъдете въздържани и имайте пълна надежда за благодатта, която ще ви се даде, когато се яви Исус Христос." 1 Петър 1:13

OnLine
RSS Facebook Twitter

Когато гледаме чрез Божиите очи

Main Pic
Публикувана: 08.04.2019
Автор: Евангелски вестник
Прочетена: 1065
Коментари: 0
Уважаеми читатели, 8 април е Международен ден на ромите. Предлагаме на вашето внимание интервюто с Антоанета Ефтимова, медиатор в община Благоевград.
 
Евангелски вестник: Честит празник, Тони! Медиатор означава „посредник“, а ти упражняваш тази професия вече доста време. Тази дума не е непозната за християните, които четат Библията. В Стария завет с тази сериозна роля беше натоварен Мойсей, който общуваше с избрания народ и му предаваше заповедите и постановленията на Бога. Защо ромите в България имат нужда от медиатор?
 
Антоанета Ефтимова: Благодаря! На този ден циганите по света почитат паметта на своите събратя, загинали по време на Втората световна война. За мен този ден е по-скоро повод за размисли и осъзнаване отколкото празник! Повод е да си дадем сметка какви са последствията от неприемането и отхвърлянето на различния! Последствия, които са плод на помраченото човешко сърце, в което не живее нищо добро, докато не бъде просветено от Божията любов!
 
Медиаторството не е само посредничество. То е преди всичко мисия! Всеотдайност! Отговорност! Нелека битка, която може да остане неоценена и неразбрана от другите! Да си успешен медиатор означава да даваш всичко от себе си за благополучието на ближния, повече отколкото смяташ, че можеш! Медиаторът е в помощ на нуждаещия се, без да очаква благодарност! Боли го, когато другият е онеправдан и слаб, иска да му помогне с каквото може!  
 
Мойсей беше наистина велик медиатор. Мисля, че при посредничеството ключовата дума е  „общуване“. Мойсей общуваше и с Бога, и с човеците. Той трябваше да предаде посланието на хората, така че да бъде разбрано, за да бъде изпълнено. Посредникът трябва да е човек, когото хората познават, уважават и на когото имат доверие. Той е един от тях - човешко същество, с нищо по-различно от тях самите, но осигуряващо връзка между тях и Бога.
 
Мойсей  се застъпваше за своя народ пред Бога! Заставаше пред Него и се застъпваше за тях, защото ги обичаше! Не защото те заслужаваха! Всички знаем колко често бяха не само непокорни на Бога и отстъпваха от Него, но и постоянно роптаеха против самия Мойсей. Атаките идваха също и от най-близките му и обичани хора! Но това не го спря! Той не спря да ги обича, да се грижи за тях и да ги води! Мойсей не промени своето отношение към народа си, защото имаше съвършено по-различен поглед над нещата, последствие от връзката и общението му със самия Бог! 
 
Когато говорим за медиаторството в България, оказва се, че имаме нужда от него, именно защото обществото няма този "по-различен поглед". Посредникът иска да предаде правилно посланията, нуждите, проблемите и вижданията на хората, за които се застъпва. Той се старае  да промени техните възгледи, където това е необходимо! Целта е до тях да достигне правилното послание, на достъпен език, така че да го разберат! Медиаторът се старае да покаже един по-добър начин на живот. И в тази борба, в това посредничество, медиаторът посреща ударите и на едните, и на другите - на неприемащите и на неприетите!
 
Евангелски вестник: Историята говори, че ромите са в България поне от 400 години. Защо все още има нужда от интеграция? Какви са спецификите на ромския етнос?
 
Антоанета Ефтимова: Живеем във времена, когато ромите стават все по-неприети и отхвърлени. Много често те имат нужда някой да им обясни неща, които не разбират или пък имат погрешно схващане за същността и смисъла на чутото. Вие им казвате нещо, но те го разбират много по-различно от това, което сте имали предвид. Тук е много важна ролята на медиатора, който трябва да изясни казаното от двете страни, за да стане ясно. Разбира се, говорим само за роми, които са от маргинализирана общност. Има и роми, чийто основен език не е българският. Голяма част от ромите комуникират основно на ромски или турски. Много трудно могат да се изразят на български, и ако няма медиатор, който говори техния език, комуникацията става трудна и за двете страни. Живеят малко по-изолирано от централната част на града. Ако  махалата им е по-компактна, повечето време прекарват в нея, защото там се чувстват добре. Излизат, когато трябва да заведат децата си до училищата и детските градини или да пазаруват. За такива роми, които живеят в затворена среда, изолирани, в по-лоши битови условия, скупчени на едно място, в лоша жилищна среда, е нужна именно промяна. Промяна на условията на живот. Такива маргинални роми имат нужда от интеграция. Да им се покаже, че има и друг начин на живот, който те да пожелаят!
 
Както всеки друг етнос, така и ромският има свои възгледи, обичаи, традиции, които се предават от поколение на поколение. Дълбоко в основата на тези традиции стои неопетнената чест на семейството. Ценност, която предават на децата си! Това често е свързано и с морала на девойките в семействата. Оттук идва и проблемът с ранните бракове сред ромите. Неприемливо е девойката да загуби девствеността си преди брака. Когато едно момиче загуби девствеността си, след като е спала с даден мъж, за да запази честта на семейството си, тя остава да живее с този  мъж. Това често означава отпадане от образователната  система и раждане на дете в непълнолетна възраст. Друга специфика на ромската общност е, че те обичат да живеят компактно. В един дом може да живеят две или три поколения.
 
Евангелски вестник: Каква е ролята на християните за истинската интеграция?
 
Антоанета Ефтимова: Истинският християнин няма нужда от „уроци и лекции“ как да гледа на различния от него, на уязвимия! В сърцето му въобще не трябва да има място за дискриминация под каквато и да е форма! Не би трябвало да високоумства, а да се бои от Бога и да се стреми сърцето му да бъде право пред Него. Нека си спомняме по-често притчата с нападнатия от разбойници човек, оставен полумъртъв на пътя. Нека помним и самарянина, който му помогна! 
 
Евангелски вестник: Има ли непреодолими проблеми в твоята работа?
 
Антоанета Ефтимова: Естествено, че има! Моята работа е свързана с улесняване  и осъществяване на равен достъп на уязвимите общности до качествени услуги в сферата на здравеопазването. Не звучи никак лесно, нали? В основата на всичките ни дейности стоят взаимопомощ, съпричастност, лоялност, честност, човечност и уважение към другия и различието! Иска ни се да имаме и да се радваме на по-справедлива  и гъвкава здравна система, съобразена с потребностите на всички граждани на Република България! Вярваме, че така трябва да бъде, за да може всеки човек да се чувства ценен! 
 
Проблемите в работата ми стават непреодолими, когато институциите, с които трябва съвместно да осъществим равния достъп до тези здравни услуги, нямат гореизброените  ценности и за тях не е приоритет борбата за спасяването на един човешки живот! Така се ражда безсилието и разочорованието! Националната мрежа на здравните медиатори има свое мото, и то е: „Промяна отвътре навън“! Смятам, че то е достатъчно красноречиво, затова как може да се случи промяната в цялото ни общество!
 
Евангелски вестник: Обикновено говорим за ромска интеграция, но какво трябва да направят или променят българите в отношението си към ромите?
 
Антоанета Ефтимова:Твърдо  съм убедена, че интеграцията е двустранен процес! И едните, и другите трябва да желаят това! Уморих се да слушам хората около мен да питат иронично: „Кога ще ги интегрирате тези роми, бе?“  Аз бих попитала тях кога те ще успеят да се интегрират?! За да успееш да се интегрираш, трябва да има приемственост от другата страна – от тези, които твърдят, че вече са успели да се интегрират в обществото. Те би трябвало да са пример, който неинтегрираните роми да последват.
 
Няма да има интеграция, докато българското общество вярва сляпо на стереотипите си за ромската общност. Докато ги считат за мръсни, долни, миризливи и крадливи цигани, няма как да има интеграция! Закономерно е, имайки предвид, че медиите дълги години се стараят да изградят този образ на циганина! И успяват! Благодарение именно на медиите, на циганина се гледа като на човек без образование, прост, крадлив, мръсен мангал, мързелив и миризлив, който само се размножава и източва социалните системи! Не ви ли показват само такива по телевизията?! Да, има и такива роми, за съжаление! Но има и такива българи! Лично аз съм работила с няколко такива български семейства. Показала съм еднакво отношение, изхождайки от позицията си да изпълня служебните си задължения адекватно към човек от уязвима група. Мога да твърдя, че и едните, и другите, за съжаление са поставени да живеят в такава семейна среда, която е определяща за тях! Всяко нещо си има предистория. Не знаем човешките съдби и пътя, който са извървели, за да стигнат дотук! Ако смяташ, че си различен от тях, тогава твоята мисия е да им покажеш различния път, по който могат да тръгнат - път, който не само не виждат, но и не подозират, че има! 
 
Има толкова много добри примери на успели роми!  Медиите показват ли ви такива интелигентни роми, които нямат нужда от интеграция?! Познавате ли такива? Е, няма и да ви ги покажат, защото те не са атракция, репортажите им няма да имат гледаемост и не будят интерес!  Аз обаче се чувствам привилегирована да познавам такива роми, и съм горда, че някои от тях са част от моя живот! Това са обикновени Човеци, с топли и големи сърца, всеотдайни в семействата си и професиите си, честни, отговорни, достойни, тихи и земни! Професиите им ли? О, да – едни са лекари, други учители, трети пастири! Студенти-медици, юристи,  доценти, хора на изкуствата, главни готвачи, фотографи, педагози, здравни медиатори и прочие, и прочие! Няма да опитвам да ви убедя, че не трябва да делим хората на етноси, а на добри и лоши; на покорни и смирени пред Бога, и на непокорни и горделиви! Ако вие самите досега не сте стигнали до този извод, то е напълно безсмислено аз да ви убеждавам в това!
 
Евангелски вестник: Какво би пожелала на вярващите в днешния празник? Христос и апостолите говорят, че всички в Църквата сме едно? Възможно ли е това на практика?
 
Антоанета Ефтимова: Щом Христос казва, че всички сме едно, можем да бъдем, ако Му позволим да извърши това единство! Неслучайно в Неговата молитва към Отец, е изразена Волята Му Неговите чада да бъдат Едно. На практика, за съжаление, ние не сме свидетели на такова единство между вярващите, още по-малко пък между  вярващите от различните етноси. И ако трябва да бъда болезнено искрена, смятам, че неприемането в повечето случаи е от страна на българското общество, а не от ромското, или  каквото и да е друга малцинствена общност! Когато ромите се почувстват приети, те от своя страна се раздават всеотдайно, ценят това невероятно чувство, обичат и се борят да го запазят с цената на всичко! Защото кой по-добре може да оцени това, ако не човек, който цял  живот е носил на гърба си отхвърляне, презрение, ненавист, тегота и болка от едно неприемащо го общество!
 
Борбата за доказване е непосилна! Ромите от векове се стараят да докажат себе си и своите изградени ценности, на фона на постоянно заливащата ги помия, че от циганина нищо не става! Да докажат, че освен образа, който  медиите са изградили като цяло за ромите, има и други роми, които нямат нищо общо с този изграден образ!
 
Какво бих пожелала днес на вярващите? Само едно: за всичко, което се случва и ще се случва в техния живот, да погледнат и успеят да го видят през Божиите очи! Тогава вярвам, че всички ще немеем в Неговото присъствие, и няма да посмеем отново да заемем съдийския трон, на който често седим и който толкова много обичаме!
 
Сподели:
Email Print
Няма коментари :(
най-ново най-четени коментирани
РЕКЛАМА
books-bg.com

В момента:

Следва:

Слушай на живо
Studio865 865tv Radio865 Християнството predstoi.bg