Вторник, 25.06.2019

Вестник Евангелски

Стих на деня"След като стигна на мястото, им каза: Молете се да не паднете в изкушение." Лука 22:40

OnLine
RSS Facebook Twitter

Нужна ли е църковната история?

Main Pic
Публикувана: 21.05.2019
Автор: Евангелски вестник
Прочетена: 273
Коментари: 0
По-долу споделяме интервю с Томас Оден (1931-2016), методистки служител и богослов, професор по богословие и етика, автор на 40 книги и повече от 40 статии. 
 
В. Защо е важно да се четат църковните отци?
Томас Оден: Повечето от текстовете в Библията са били многократно и изчерпателно коментирани през първия век на християнската история. През този период както свещеници, така и миряни усилено са изучавали Библията. Проповядването е било основано върху Стария завет и апостолското свидетелство. На практика по-голямата част от моделите за проповядване в наше време са отражение на предишни модели на проповядване. Дори и тези хора да не са имали някаква особена мъдрост (каквато вярвам, че са имали), те със сигурност са оказали голямо влияние върху нас. Това определено е причина да ги изучаваме.
 
Но не това е най-важната причина. Бог Свети Дух е работил по особено силен начин през периода на мъченичество и начално формиране на християнското учение, като е водил християнската общност към истината. Йоан казва в своето евангелие, че Светият Дух ще ни води към всяка истина. Християните са разбирали и вярвали в това. Ние знаем, че Светият Дух е превел тази общност през различни исторически опасности през ранните векове.
 
За християните днес е особено насърчително да видят как Библията е била тълкувана през пред константиновия период на гонение и в периода след Константин, когато от църквата се е очаквало да бъде по-отговорна пред властта, икономиката и семейния ред. Църквата е израснала много през този период, учейки се от Писанията във всяка нова културна ситуация. Днес ние сме изправени пред различни исторически задачи. Нашият свят не е гръко-римски. Все пак, колкото повече разбираме как тази християнска общност е отговаряла на неговите предизвикателства в тези ранни векове, толкова по-добре ще сме подготвени да разпознаваме работата на Духа в нашето време.
 
В. Как Вашето виждане за историята формира разбирането Ви за състоянието на църквата днес и през следващото столетие?
Томас Оден: Нашата култура е в окаяно състояние. Честно казано в морален аспект ние падаме свободно. Ако аз виждам моята култура просто като разпадане на нейната ценностна система, а не от гледна точка на Божието дело в историята, с право бих се чувствал по-притеснен и отчужден. Все пак християните няма нужда да се чувстват по този начин. Бог работи в тези исторически процеси по начин, който ние не разбираме. Ние можем да бъдем по-малко защитаващи се срещу радикалната културна промяна, защото в историята очевидно се разгръща едно действие на Бог Свети Дух. Ние можем да имаме доверие в триединния Бог на историята. Бог Отец, Син и Свети Дух действат заедно, за да изпълнят целта на изкуплението.
 
В. Дали църквата възпитава адекватно своите членове относно църковната история?
Томас Оден: Едва ли въобще поставяме върху това някакъв акцент. В протестантизма нашата историческа памет е много кратка. Баптистите си спомнят баптистката история. Презвитерианите помнят презвитерианската история. Методистите може би четат църковната история с Джон Уесли, а реформираните християнни с Джон Калвин. Но това достига една няколко века назад.
Ако четете тези хора, разбирате, че тяхното проповядване не започва с тяхната епоха, а с Писанието. Те също така добре познават патристичните писания. Ако ще следваме нашите водачи, ние трябва да правим това така, както ни насочват да го правим, вместо сантиментално да се връщаме към едно малко парченце от историята, към което храним особени чувства. Фиксирайки се върху нашата собствено време ние се лишаваме от докосването и действието на Светия Дух през всяко време, включително и това на патриарсите и пророците, което ни води към Йоан Кръстител и изявяването на Исус Христос. Ние трябва да схванем цялостното действие на Бога  в историята, а не само малка част от него.
 
В. Как църквата може по-добре да обучава своите членове?
Томас Оден: Тук имат място проповядването, поучението и научната работа. В протестантизма ние нямаме достатъчно количество патристични изследвания и текстове, за да развием този вид поучение и пастирска грижа, от които миряните се нуждаят. Започвайки със семинарията и научното изследване ние трябва да работим сериозно, за да насърчим силното призвание и посвещение на младите хора да преоткрият пълнотата на християнската традиция. Семинариите трябва да развият по-добри исторически изследвания на патристичното богословие и мисионерската история. В евангелските семинарии ние сме много по-силни в модерната библейска егзегетика, отколкото в  делото на Духа в историята. Ние знаем как да правим егзегеза на  отделен текст според модерните стандарти, но не и така, както древните християни са го правили, понеже не сме ги изучвали.
 
В. Как изучаването на ранноцърковните отци Ви накара да станете евангелски християнин?
Томас Оден: Това буквално ме преобрази духовно и богословски. До началото на 70-те аз бях модерен, либерален богослов, адаптиращ християнското учение към модерните предпоставки. Но около това време започнах да осъзнавам, че тези предпоставки са започнали да се пропукват и че класическото християнство и традиция са много по-стабилни и мъдри. До това време политически аз бях марксист, психологически фройдист и релативист по отношение на ситуационната етика и моралните решения.
Започнах да чета древните църковни писатели, особено патристичните учения като Атанасий и Йероним. Имах добро образование, но никой никога не ми беше казвал за важността на тези хора. Веднъж започнал да осъзнавам мъдростта в традицията, аз знаех, че Светият Дух работи мощно в мен. Вярвам, че до този момент аз всъщност не бях богослов, макар че бях написал няколко книги и ми се плащаше да бъда такъв.
 
Малко по малко аз идвах все по-близо и по-близо да евангелския диалог като този в Световната евангелска общност и Евангелското богословско общество, с които преди това не бях имал контакти. Превръщането ми в евангелски християнин не стана за една нощ, но за около 5 години аз се намерих на правия път на Писанието и на делото на Светия Дух в историята на църквата в света.
 
В. Това направи ли Ви различен човек?
Томас Оден. Да. Мисля, че изглеждам странен на много хора – архаичен и интересуващ се единствено от древността. Но благодарение на тази промяна аз съм по-жив за проблемите в моята собствена култура. Сега аз имам една историческа перспектива, която преди това ми липсваше. Тя намали страха, гнева и вината, които чувствах, когато гледах на съвременните дилеми. Аз се уча да вярвам, че Бог работи дори чрез абсурдите на нашата култура, за да изпълни Своята воля.
 
В. Вашата 4 томна книга "Класическа пастирска грижа" се занимава със съветничество най-вече от перспективата на църковните отци. Как в едно толкова далечно време намирате отговори на съвременните проблеми?
Томас Оден. Жена ми почина през януари 2014 година. Смъртта на съпруга в 20 век е същата, каквато е била и през 4-ти. Моето изследване на църковните отци ми помага да се уча чрез мъката. Това изучаване пронизва всичко, което аз зная – моето разбиране за сексуалната отговорност, за любовта, за това, което е устойчиво и не преминава. Сега аз се уча как да се изправям срещу живота и да се справям, без тя да стои до мен.
 
Не мисля, че сексуалните изкушения са се променили много от 2-ри век до днес. Днес ние може и да имаме повече възможности и, в определен смисъл, сексуалните изкушения процъфтяват. Вярвам, че устойчивите ценности подчертават човешкото състояние независимо от промяната на културата. Една историческа перспектива ми даде възможност да видя, че човешките условия са в ръката на Бога във всяко време и всяка културна ситуация.
 
В. Какво бихте казали на хората, за да им помогнете да придобият по-добро разбиране за църковната история?
Томас Оден. Четете оригиналните източници. Вместо да четете книги за Августин, почетете неговите Изповеди или "Божия град". Вместо да четете книга за ранното развитие на учението за изкуплението, прочетете "Срещу ересите" на Ириней. Нека тези древни християнски писатели Ви говорят директно вместо през някакъв филтър. Позволете на Светия Дух да говори директно чрез текста по същия начин, по който го прави и Библията. Помнете, че тези писатели са били признати от църквата по света в тези дни и постоянно са се обръщали към Библията. Придобиването на разбиране за това как Библията е била виждана и тълкувана в различна исторически ситуации, е част от начина, по който човек израства за едно по-дълбоко, по-пълно различаване и перспектива.    
 
Преводач: Радостин Марчев
Сподели:
Email Print
Няма коментари :(
най-ново най-четени коментирани
РЕКЛАМА
books-bg.com

В момента:

Следва:

Слушай на живо
Studio865 865tv Radio865 Християнството predstoi.bg