Четвъртък, 21.11.2019

Вестник Евангелски

Стих на деня"И Неговата заповед е това: да вярваме в името на Сина Му Исуса Христа, и да любим един другиго, както ни е заповядал." 1 Йоан 3:23

OnLine
RSS Facebook Twitter

Сърцето на Реформацията - единствено Христос!

Main Pic
Публикувана: 31.10.2019
Автор: Марк Биркхолц
Прочетена: 311
Коментари: 0
Какво лежи в основата на Реформацията? Индулгенциите? Чистилището? Авторитетът на Папата? Образованието? Лутер? Тук (също както учим децата в неделното училище) отговорът е простичък: Исус. Центърът на Реформацията е Исус. По-конкретно, Реформацията се фокусира върху Христовата смърт на кръста като наш единствен източник на прошка, живот и спасение. Според Лутер „Единствено кръстът е нашето богословие“. С други думи това е „Solus Christus“ или „Единствено Христос“ ни спасява. Спасението единствено и само чрез Исус Христос е сърцевината на Реформацията. Всички практики и учения, които Лутер и Реформаторите са искали да променят, са представлявали проблем заради погрешното разбиране за Исус. Хората или са добавяли, или са отнемали от делото Му, като са заменяли делата на Исус (благовестието) с човешки дела (закона).
 
В много случаи се смята, че човек трябва да направи нещо в допълнение към това, което Исус вече е направил за него. Независимо дали е ставало дума за видимо действие (като индулгенции, постене, поклоннически пътувания) или за вътрешна нагласа (покаяние, любов, посвещение), внушението било, че делата на Исус не са достатъчни, а че човек трябва да сътрудничи на Бога и да извърши своя дял, за да бъде спасен. Понякога тези действия или нагласи били добри сами по себе си. Проблемът обаче се състоял в това, че те били налагани като изискване да се извърши нещо допълнително, за да се добави към стореното от Исус.
 
Разбирайки спасението като дело единствено на Христос, правилно можем да схванем смисъла на останалите три „Sola“ на Реформацията. Ние сме спасени единствено по благодат (Sola Gratia), но тази благодат, която получаваме от Отца идва до нас посредством Исус Христос. „Защото законът беше даден чрез Моисей, но благодатта и истината дойдоха чрез Исус Христос“ (Йоан 1:17; виж също Деяния 15:11 и Римляни 5:21). Ние получаваме благодат и благословение от Отца само благодарение на това, че Исус умря на кръста вместо нас.
 
Ние сме спасени единствено чрез вяра (Sola Fide), но вярата ни се състои в това просто да приемем като подарък цялото спасително дело на Исус. „Но сега праведността на Бога е изразена отделно от закона… праведността на Бога чрез вяра в Исус Христос за всички, които вярват“ (Римляни 3:21а, 22а; виж също Галатяни 3:26 и 1 Тимотей 1:14). Вярата е доверие в Христос, а не вяра в нашата собствена вярност. Не нашият акт на вяра ни спасява, а Исусовата смърт е тази, която ни носи прошка. Вярата се осланя на Исус като наша единствена надежда пред лицето на вечната смърт.
 
Богословието ни произтича от твърдението „единствено Писанието“ (Sola Scriptura), но на Писанието може да се доверим, защото в него става дума за Исус, от началото до края. Исус казва на учениците си: „Това са думите ми, които ви казах, докато още бях с вас, че всичко писано за мен в Закона на Моисей и Пророците и Псалмите трябва да се изпълни“ (Лука 24:22).
 
Ние слушаме Божието Слово в Писанията, защото там чуваме как Исус говори на нас. Предизвикателството към нас е и днес да съзираме в сърцето на Реформацията самия Исус Христос, и Той да бъде в центъра на нашето учение и практики.
 
 
Автор: Д-р Марк Биркхолц, пастир на Евангелска лутеранска църква „Вяра“ в Оук Лон, Илинойс.
Превод: Наталия Станчева
 
Сподели:
Email Print
Няма коментари :(
най-ново най-четени коментирани
РЕКЛАМА
books-bg.com

В момента:

Следва:

Слушай на живо
Studio865 865tv Radio865 Християнството predstoi.bg