Сряда, 05.08.2020

Вестник Евангелски

Стих на деня"Правдата Ти не съм скрил в сърцето си; Верността Ти и спасението Ти съм изявил; Не съм утаил Твоето милосърдие и Твоята истина от голямо събрание." Псалм 40:10

OnLine
RSS Facebook Twitter

За Рождество и космическата битка

Main Pic
Публикувана: 28.12.2019
Автор: Майкъл Бърд
Прочетена: 606
Коментари: 0
Когато мислят за посланието на Рождество повечето хора обикновено си представят ангели, мъдреци, овчари, радост за света, мир и благоволение и „дете ни се даде.” Вярно, Рождество празнува въплъщението на Божия Син както едно бебе, родено от галилейксо момиче-тинейджър във Витлеем. Рождество наистина е време, в което да празнуваме Божиите благословения и мир за всички.
 
Но Рождество има и друга страна! Рождество е историята за Божието обещание да победи злите сили, Исус, Който се ражда, за да освободи хората от тираните, съпротива срещу силите на империята и вярност пред заплахата от нея.
 
Вижте как е описана рождествената история в евангелията според Матей и Лука.
 
Според Матей Исус е един нов Мойсей, роден, за да спаси хората от греховете им (Mатей 1:21). Той ги избавя от Ирод, безмилостния цар на Юдея, римската кукла на конци, който действа подобно на фараона от миналото избивайки младенците в отчаяния си опит да попречи на детето определено за цар да го замени (Матей 2:1-18). Докато Ирод превръща Юдея в земя на скръб и плач, Исус ще донесе на народа едно ново избавление от робството, ново бягство от злия цар и една нова обетована земя наречена „Божието царство.”
 
Лука подхожда подчертано политически към рождествената история. Той представя раждането на Исус в контекста на заповедта на цезаря Август за преброяване на империята (Лука 2:1-3). Представяйки историята по този начин Лука веднага ни предизвиква с въпроса кой смятаме, че управлява света – римският божий син Юлий Цезар или израелският Давидов син? Римският цезар или израелският месия? Почитаният римски Sebastos или израелският Christos – помазаникът? По-конкретно, множеството песни и пророчества изговорени от героите в рождествената история на Лука показват ясно, че Божията цел в Исус обобщена като „Божието царство” включва социално и политическо освобождение от експлоатацията на чужди сили.
 
Известната песен на Мария, наречена Magnificat може да бъде манифест на военна марксистка група. Тя празнува начинът, по който „Бог свали владетели от престолите им и издигна смирените. Гладните насити с блага, а богатите отпрати празни” (Лука 1:52-53).
 
За Матей и Лука рождествената история не е повод да възкликнат ”о-о-о” и „а-а-а” пред малките бебета и 6 годишните деца облечени като мъдреци и овчари. Рождествената история е надежда за справедливост, избавление и изкупление в един свят управляван от хищнически империи. За евангелистите Рождество отбелязва началото на Божията революция, чрез която Той прави нещата на земята такива каквито са и на небето посредством синът на Мария.
 
Антиимперският привкус на Рождество е подчертан от Йоан от Патмос в неговия апокалипсис, който разкрива Божия план да срази Римската империя и да я замени с управлението на Неговият Месия. Книгата Откровението на св. Йоан, не е закодирана тайна за последните времена, която религиозните ентусиасти от 21 век ни разкриват. Много повече откровение ни показва на какво прилича Римската империя от перспективата на хората държани в окови от нея, стъпкани под краката й и изправени пред заплахата от насилие. Откровение, като един еврейски апокалипсис, е една символична история, която използва метафори и удивление, за да опише на един криптиран, разбираем единствено за посветените език, как Бог ще триумфира над езическите сили от времето на нейните читатели.
 
Как Йоан описва Рождество? Представете си следната картина: Жена в края на родилните си мъки, крещяща в агония, с широко отворени крака готова да изхвърли бебето през родилния канал. И там, заедно с нея, чака един змей, готов, гладен, надвесен над нея, с нетърпение очакващ да изяде това, което ще излезе от слабините ѝ. Детето обаче успява да избяга от змея и скоро след това управлява народите с желязна тояга. Звучи странно? Е, това е рождествената история според Йоан, която той описва в Откровение 12!
 
Сцената описва космическата битка между силите на злото и небесните войски както контекст на раждането на Исус. Жената, за която става дума не е Мария, а месианската общност, чрез която Исус се ражда. Детето очевидно е Месията, както показва цитатът от Псалм 2:9 за владението му над народите. Спасението на детето от змея е алюзия за възнесението и прославянето на Исус.
 
Важно е да обърнем внимание, че раждането на Исус и кръвта, която Той пролива като Божий агнец, носят победата на Божието спасение, сила и царство над злия. Във видението на Йоан Божият план да си върне света от властта на тъмнината започва с раждането на едно дете, което е определено да победи змея, гневящ се на Божиите хора.
 
За верните Рождество е празник на това, че Бог е на наша страна, че е близо до нас, понеже Бог беше един от нас. Бог е дошъл при нас в уязвимостта на едно дете, за да ни спаси от греховете ни и от силите, които ни угнетяват.
 
Рождество ни обещава, че деспотите на този свят, политически и духовни, живеят назаем. Рождествената история е Божият отговор на цялото зло, несправедливост, бруталност, страдание и смърт, които виждаме около нас.
 
Рождество не е свързано с евтини дрънкулки, служещи на косуматорсктата религия. То е ежегодно напомняне, че Божията освобождаваща любов винаги ще ни намира, дори и в най-мрачните краища на света. Рождество е замислено като смела политическа изповед на християните да се доверяват на Бога и да се съпротивляват на империята.
 
Източник: Washington Post
Превод: Радостин Марчев
Сподели:
Email Print
Няма коментари :(
най-ново най-четени коментирани
РЕКЛАМА
books-bg.com

В момента:

Следва:

Слушай на живо
Studio865 865tv Radio865 Християнството predstoi.bg