Вторник, 19.03.2024

Вестник Евангелски

Стих на деня""

OnLine
RSS Facebook Twitter

Избор на брачен партньор

Main Pic
Публикувана: 23.09.2020
Автор: Кр. Мичел
Прочетена: 927
Коментари: 0
Изборът на партньор е по-голямо предизвикателство, отколкото е бил за Адам и Ева! Всеки един от тях е имал един, единствен избор, докато днес в много страни опциите са безброй. Все пак процесът на избиране на спътник в живота е различен по света.
Някъде съществува понятието „цена за булка“. Там младоженецът или семейството му дават пари или веществени дарове в замяна на невяста. Другаде изборът се прави от родителите от етнически, културни или икономически съображения. В този случай младоженците може да не се познават добре, а понякога е възможно никога да не са се виждали преди брака.
 
В западния свят, почти навсякъде, изборът е оставен на младоженците. Съгласието за брак обикновено е предшествано от период на ухажване или срещи, по време на които се взема решение. Двамата могат да решат, че не си подхождат, или че изборът им е правилен.
 
Любовта в сравнение с безумното влечение
Макар тенденцията на филмите, телевизията и популярните романи е да представят любовта като внезапно, неустоимо състояние, в което човек безпомощно хлътва, това не е така в действителност. Всъщност може да се направи разграничение между безумното влечение, което е внезапно, силно и обикновено краткотрайно привличане и любовта, която се развива във времето и е трайна. В един източник намираме следните разграничения:
1. Страстното увлечение обикновено се явява през пуберитета, докато любовта – в ранното съзряване.
2. Увлечението може да бъде към няколко души, докато с любовта това не се случва.
3. Увлечението е предимно кратко, а любовта – трайна.
4. Предишното увлечение често е последвано от ново към друг човек, докато много време изминава до развитието на нова любов след приключването на стара любовна връзка.
5. Увлечението често е към човек, неподходящ за доживотни взаимоотношения, докато любовта се насочва към подходящия.
6. Родителите често не одобряват обекта на безумното увлечение, а приемат избора за любовна връзка.
7. Увлечението обикновено набляга предимно на физическото привличане, а любовта обхваща цялата личност.
8. Увлечението води до спад на другите интереси, докато любовта предразполага към по-широки кръгозори.
9. Увлечението често е придружавано от чувство за вина, несигурност и безизходност, а любовта засилва чувството на увереност, упование и сигурност.
10. Увлечението прави човека по-егоистичен, а любовта води до по-силна заинтересованост за другата страна.
11. Увлечението преминава в скука, когато липсват социални или сексуални преживявания, докато любовта намира радост в общите интереси и обща жизненост.
12. Връзка, основана на увлечение не се развива във времето, докато любовната връзка се задълбочава емоционално и предизвиква все повече общи интереси. Една от най-важните характерни черти на израстването на любовта е готовността за признаване на проблеми в отношенията и желание за преодоляването им.
 
Увлечението може и да не прерастне в истинска любов. В културни среди, където се позволява личен избор на партньор, младежите обикновено преживяват много увлечения, преди да открият трайната любов.
 
Любовта според гърците
В гръцкия език съществуват четири думи, които могат да се преведат любов. Всяка има много конкретно значение. Една от тях е ерос. Това е името на митичния гръцки бог на любовта. Тази дума се използва за описание на еротичната част на човешката природа и разкрива плътската любов с акцент върху сексуалната нужда и удоволствие. Ерос има важно значение в брака, но ако не се контролира може да се превърне в много разрушителна сила. Думата ерос не се намира в гръцкия Нов Завет.
 
Сторги е втората гръцка дума, преведена като любов. Тя е чудесна дума, която се отнася до „нежните емоции“ в семейството – любовта на родители към дете или на дете към родители. Сторги се среща само в производни форми в Новия Завет.
Филия е типично описание на привързаност между приятели. С тази дума е описано приятелството между Лазар и Исус в Новия Завет (Йоан 11:3).
Най-често срещаната дума в Новия Завет е агапи. Тя означава много важно, съзнателно решение или действие, чрез което човек избира да демонстрина на някого качествата на любовта. В нея няма егоистичен интерес и е посветена на най-висшето благо на обичания човек. Тази е Божията любов към нас и такава трябва да бъде в християните към останалите, даже ако са им врагове (Матей 5:43–44). Тази любов изключва използването на друг човек за лична облага. Както вече споменахме, това е изборът за дума, изразяваща любов в Новия Завет, където се среща поне 123 пъти. Понеже агапи е избор, а не емоционален импулс, тя е подвластна на заповеди и е заповядана от Бог (Матей 22:35–40). Когато млади хора са в период на срещи и единият заяви, „Обичам те“, би било добре другият да отговори с въпроса: „Ерос или агапи?“
 
Полагане на правилна основа за избор на брачен партньор
Много млади хора, които имат свободата да избират бъдещия си брачен партньор, го търсят с предварителни представи за желаните качества и ценности. В продължение на много години авторът на тази книга е водил университетски курс, озаглавен „Християнският дом“. Студентите обикновено са на възраст 19–23. В хода на курса от тях се иска да изброят качествата, които търсят в бъдещите си брачни половинки. Това е списъкът на студентките с желанията им за потенциален съпруг:
Да е в лична връзка с Бог, да е духовно ориентиран и да има силна вяра.
Да има сходни цели с жена си.
Да познава себе си и да е наясно с миналото си.
Да може да релаксира, да бъде забавен и да има чувство за хумор.
Да има добро сърце.
Да желае да изгради християнски дом и любящо семейство.
Да поставя на първо място Бог, на второ – жена си, на трето – останалите и накрая себе си.
Да бъде най-добрият приятел на жена си.
Да бъде способен на задушевност в искрени и открити отношения.
Да има добър характер.
Да е направил добър професионален избор.
Да бъде щедър с времето, емоциите, привързаността и съпричастността си.
Да изглежда добре.
Да бъде умен.
Да направи жена си по-добър и по-пълноценен човек.
Да е с висока нравственост.
Да е в добри отношения със семейството си.
 
Когато студентките са помолени да подредят всички качества по приоритет, следните пет са най-честият избор по реда на изброяване:
1. Да е в лична връзка с Бог, да е духовно ориентиран и да има силна вяра.
2. Да желае да изгради християнски дом и любящо семейство.
3. Да поставя на първо място Бог, на второ – жена си, на трето – останалите и накрая – себе си.
4. Да бъде най-добрият приятел на жена си.
5. Да бъде способен на задушевност, в искрени и открити отношения.
Списъкът на мъжете студенти включва следните характеристики  на желаната съпруга:
Да е способна да показва любов и уважение.
Да бъде независима и да уважава себе си.
Да бъде завършена личност.
Да бъде християнка, обичаща Бог и да споделя еднакви вярвания с мъжа си.
Да споделя общи интереси.
Да бъде интелигентна.
Да може да комуникира добре.
Да бъде вярна, отдадена и с готовност да работи за постигане на добри взаимоотношения.
Да бъде искрена и честна.
Да бъде физически привлекателна.
Да има добро чувство за хумор.
Да бъде грижовна, добра и услужлива към всякакви хора.
Да бъде добра бъдеща майка, в здрава връзка с децата си.
Да бъде съпричастна.
Да бъде най-добър приятел.
Да е атлетична.
Да е оптимист.
Да придружава мъжа си, където Бог ги отведе, даже и като мисионери.
Да произхожда от здраво семейство с духовно ориентирани родители.
Да бъде трудолюбива, услужлива и с готовност за самоотверженост при необходимост.
Да желае съпругът да бъде водач в семейството.
 
Когато мъжете в курса трябвало да подредят приоритетите си според важността им, петте качества са:
1. Да бъде християнка, обичаща Бог и да споделя еднакви вярвания с мъжа си.
2. Да бъде вярна, посветена и с готовност да работи за постигане на добри взаимоотношения.
3. Да бъде добра бъдеща майка, в здрава връзка с децата си.
4. Да е способна да показва любов и уважение.
5. Да бъде най-добър приятел.
Второто най-важно решение е изборът на бъдещ брачен партньор. Разбира се решението от първостепенна важност е приемането на Исус Христос като личен Спасител и готовността за всеотдайна служба на Него.
 
Следва продължение...
Сподели:
Email Print
Няма коментари :(
най-ново най-четени коментирани

В момента:

Следва:

Слушай на живо
Studio865 865tv Radio865 Християнството predstoi.bg