Четвъртък, 28.03.2024

Вестник Евангелски

Стих на деня""

OnLine
RSS Facebook Twitter

Ной и неговото лозе

Main Pic
Публикувана: 15.02.2020
Автор: Петя Зарева
Прочетена: 2373
Коментари: 0
Случката с Ной и неговото лозе, описана в Битие 9:20-28, е необичаен и труден пасаж, който ни запознава с една трудна истина. Макар и да липсва коментар в самия текст, което прави библейската история още по-правдоподобна, има варианти за нейното тълкуване. След огромна победа единственият праведник, оцелял след потопа заедно със семейството си, патриархът Ной, е подложен на изпитание, което си причинява сам. Той се отдава на заслужена почивка и забавление - прави вино и се напива.
 
Няма коментар дали патриархът пие за първи път и не знае кога да спре, или просто се отпуска повече, отколкото е допустимо, а и напредналата му възраст си казва думата. Резултатите са налице: опиянен е дотолкова, че благоприличието го напуска, а на следващия ден не помни случилото се. Разголването е разбираемо в такава ситуация, предвид горещия климат и свободните дрехи (само роба), които се носят в онова време. Те лесно се свалят и отместват при неволни движения, особено когато човек не е на себе си, каквото е състоянието на пиян човек.
 
Какъв е изводът? Дори и след най-велико постижение можем да паднем, да се провалим, да допуснем грешка, която има вероятност да се отрази дори на потомството ни.
 
Нещата не спират дотам. Средният син на Ной, Хам, влиза в шатрата на баща си и се натъква на голотата му. Тук библейските коментари са няколко: Предвид изразa от Левит 18;6-7, някои допускат, че Хам е имал сексуален контакт с баща си. Това не е никак вероятно, защото подобно престъпление трябваше да бъде наказано със смърт, а то не се случва.
 
Изразът "бащина голота" може да има предвид и "сексуална връзка със съпругата на Ной", което отново е равнозначно на престъпление, а наказание няма. Това предположение е налице поради двата случая с Рувим, който спа с наложницата на баща си Яков и Авесалом, който влезе при жените на баща си Давид. И двамата направиха това, за да демонстрират претенции към първенството или водещата роля в семейството.
 
След като горните две предположения са невероятни, остава буквалното тълкуване на текста, което би означавало, че вместо да смекчи положението, като покрие баща си и не разгласява станалото, Хам решава да се "похвали" с видяното и така си навлича не само гнева на Ной, но и проклятие.
 
Обаче, защо Ной проклина не само Хам, но и Ханаан? Отново има няколко тълкувания:
 
Най-вероятно Ханаан също присъства на сцената заедно с Хам, и проявява същото презрително отношение. Ханаан може би е любимец на Хам, и затова проклятието пада и върху него, защото това би засилило същността на наказанието над самия Хам.
 
Вероятно е думите на Ной да съдържат пророчество и когато споменава Ханаан, той всъщност визира бъдещето и онова, което предстои. Ханаанските народи имаха време и възможност да се покаят, докато евреите престояваха в Египет, но не го сториха и по-късно бяха покорени, победени, завладени от Израил по времето на Исус Навиев, така че думите на Ной бяха изпълнени.
 
Има ли погрешно тълкуване на пророчеството над Хам и Ханаан? Ето вариантите: Проклятието, изречено над Ной е използвано по неправилен начин в продължение на столетия, за да оправдае робството. Тълкуването е, че Хамовите потомци са африканците и арабите, тоест, хората, които не принадлежат към бялата раса. Следователно, те са низша и прокълната раса, която трябва да бъде експлоатирана, защото така говори Библията чрез това проклятие, което е валидно и днес, според някои библейски тълкуватели.
 
Какво научаваме от тази древна история?
  • Трябва да бъдем особено внимателни, когато тълкуваме старозаветни пасажи, при които липсва директен библейски коментар, а е налице само наратив (изложение на случилото се).
  • Трябва да помним актуалността на 5-ата заповед от Стария завет, тоест, почитта към родителите включва положително (а не осъдително) отношение към тях, дори и когато тяхното поведение не е образцово.
  • Изречените думи имат своето ехо и отекват в поколенията. Внимавайте какво и  как говорите.
  • Божието слово винаги се изпълнява, дори и това да не е видно в момента, когато е изговорено.
  • Бог благославя до хиляди поколения послушните, а наказва до 3 и 4 поколение непокорните (Втор. 5:9-10).
Сподели:
Email Print
Няма коментари :(
най-ново най-четени коментирани

В момента:

Следва:

Слушай на живо
Studio865 865tv Radio865 Християнството predstoi.bg