Събота, 20.04.2024
Политическата и икономическа криза в България в края на XIX век дава началото на имиграционни процеси, които неминуемо водят до участието на България в динамиката на глобалната миграция. Годината 1876 и времето на Априлското въстание се считат за началото на българска имиграция в Америка, но миграцията от Балканите към Америка започва още преди Освобождението. Първият български имигрант в Северна Америка е Иван Добровски, а не Илия Йовчев (както твърди Костадин Гръдев в „Българската имиграция в Канада”). Добровски пристига в Ню Йорк от Ливърпул в далечната 1848 г.
Илия Йовчев от Сливен идва да учи в Ню Йорк едва през 1870 г., последван от д-р Христо Балабанов 1876 г. Балабанов завършва медицина и установява медицинска практика в Такома, щата Вашингтон, а Йовчев започва да списва за местните вестници, лобирайки за наличието на български етнос в пределите на Отоманската империя. По-късно Йовчев споменава няколко български имигранти в САЩ, които познава. Един от тях е убит в Гражданската война (1861-1865 г.). Друг е известният Гълъб войвода (Христо Сариев) от Калофер, наричан „Моряка”, по-късно куриер на Тайния централен български комитет.
Както Николай Алтънков отбелязва в своето издание „Българските американци”, най-ранните документирани случаи на български емигранти в САЩ са препоръчани от протестантските мисионери в България като студенти. Такива са Андрей Султанов от Габрово и Андрей Цанов, учили в Ню Йорк, Рачо Господинов от с. Железник, учил в Бостън, Йордан Икономов от Елена, Тодор Боянов от Самоков, Трайко Тесличков от Щип и Стефан Томов от Котел.
Иван Мишов от Ловеч пристига в Америка през 1878 г., завършва Принстънската семинария, а след това медицина в Чикагския университет. Димитър Калинов завършва Мичиганския университет и работи като хирург в щатския затвор Стилуатър в Минесота. Стоян К. Ватралски от Вакарал учи богословие във Вашингтонския университет Хауърд, след което е препоръчан като специален студент по теология в Харвърд и става първият българин завършил прословутия университет.
Илинденското въстание през 1903 г. дава тласък на най-голямата вълна българи, напускащи Македония, като имиграционните архиви в Америка показват удвояване броя на българските имигранти. Само през 1907 г. над 15000 българи пристигат в Америка. Оформят се значително големи български общества.
Процесите и динамиките в българската диаспора могат да бъдат проследени най-вече от белезите на религиозен живот, които те оставят. В началото на XX век в Северна Америка има православни и протестантски български църкви. Въпреки че се различават значително по ориентацията на своята религиозна изповед, те отразяват българската етничност и носят белезите на нейната националност. Появата им в Северна Америка е почти едновременна.
Българска християнска мисия в Чикаго
През месец май 1907 г. в Чикаго започва дейността си Българската християнска мисия. Мисията е ръководена от Петко Василев под егидата на Чикагското тракт- дружество и предлага образователни класове по английски език и изучаване на Библията сред българските имигранти. Мисията е разположена на улица Саут Грийн 110 и е известна като Български християнски дом. Сградата е обзаведена с легла и кухня, и служи за временен престой на нови имигранти. През 1908 г. името на мисията е сменено на Българско християнско общество.
През 1909 г. Градското мисионерско дружество подпомага Васил Кюсев за мисионерска дейност в Чикаго. Кюсев завършва Самоковското училище, а след това колежа Клиф в Шефийлд. През 1890 г. той ръководи Баптистката църква в Лом, след което се премества в Питсбърг, където работи с пастор Робърт Бампър.
В средата на 1910 г. в Българското Християнско общество се премества на Джаксън булевард 852, където се включва и Павел Мишков, който след завършване на Самоковското училище учи в прочутия Чикагски библейски институт „Муди”. Мишков е спонсориран от Чикагското тракт-дружество и, по неговите думи, служи между 5000 българи, живеещи в Чикаго.
В началото на 1921 г. ръководството на мисия Българско християнско общество се променя. Ръководството поема Филип Продавно, който скоро е заместен от Р. Колесников. През 1923 г. е поканен Васил Кисьов, който преименува мисията на „Българо-македонска християнска дружба „Зора”, а през 1924 г. тя е оглавена от Запрян Видолов. Видолов завършва Самоковското училище през 1910 г., след което учи философия в Софийския университет и богословския Колеж Юниън в Чикаго. В периода 1921-1923 г. Видолов е консул в Българската легация във Вашингтон. През 1925 г. под неговото ръководство мисията приема отново първоначалното си название Българска християнска мисия. През 1927 г. под ръководството на г-жа Салабашева, мисията започва въздържателни събрания, а през 1932 г. по инициатива на г-жа Видолова започват свободен социополитически форум. През същата огдина е открита и Първата българска евангелска църква в Северна Америка, намираща се в Чикаго и ръководена от пастир Йосиф Христов.
19.04
Свещеник е прострелян по време на богослужение в Мианмар
19.04
Суета на суетите
19.04
Евангелските християни в Европа и страхът от Русия
19.04
Раненият австралийски епископ прости на своя нападател
18.04
Счупен свят
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите