Вторник, 23.04.2024
В края на март т.г. в НБУ се проведе научна конференция на тема „Съпротивата срещу комунистическия режим в България в периода 1944–1989 г.”. В двудневния панел бяха изнесени повече от 30 доклада в различни направления на науката, философията, литературата и религията. Участие в националната конференция взеха освен учени и професори от БАН, НБУ, ВТУ и др., така и свидетели и жертви – репресирани от комунистическия режим. Сред почетните гости на събитието бе първият демократично избран президент на България Желю Желев. Една от най-малко разработваните теми в нашето общество е съпротивата на евангелските църкви срещу комунизма, която бе представена от ас. Живко Лефтеров от департамент „История” на НБУ.
Защо избрахте да разгледате и представите именно тази тема за евангелските църкви – между казионността и съпротивата?
Спрях се върху тази тема – „Съпротивата срещу комунистическия режим в България”, чисто от историографски интерес, тъй като по отношение на религиозните общности, особено за комунистическия период, това е една от най-малко изследваните теми в България за разлика от руските и румънските историографи, които имат доста изследвания вече – сборници с документи, биографии, стотици статии, посветени на темата за евангелските църкви и различните деноминации.
Завършихте доклада си със становището, че въпреки гоненията и натиска срещу евангелските църкви тяхната численост нараства именно в този период. На какво се дължи този факт според вас?
Любопитното е това, че растат тези деноминации, които проявяват най-голяма нелоялност към властта, т.е. педесятните и Божията църква. На фона на някои от другите традиционните деноминации още от времето на Възраждането, като конгрешани и методисти, някои от тях запазват позиции, даже и намаляват, но не се увеличават като последователи. Включително на комунистите им прави впечатление, че най-вече педесятните увеличават и своята материална база – нещо, което те се опитват да преодолеят по някакъв начин. Особено през 70-те години на 20. век това е свързано най-вече с устройствените планове на градовете и селата – тогава десетки евангелски храмове са съборени в цялата страна. Един любопитен факт е, че плановете за Ларгото (1951–1953 г.) по проект на СССР да се построи шестлентов булевард от ъгъла на бул. „Витоша”, който да свързва „Мария-Луиза”, налагат събарянето на „Св. Неделя” и джамията, както и на „Св. Петка” – малката църква между ЦУМ и „Шератон”. Това са мераците на комунистите тогава – да заличат всички религиозни отпечатъци, и то предимно в градската част. Събаряли са храмове, и то не само евангелски, но и православни, също и мюсюлмански. Целта на комунистите спрямо християните и религията като цяло се променя с времето. В началото на 70-те – 80-те години тезата на научния атеизъм е, че когато религията бъде извадена от живота на хората, тя ще умре. Както видяхме, това не се случи, но доведе до ерозия и сред източното православие.
Възможно ли съществуването на държава без религиозни ценности и как си я представяте?
Ако говорим за Европа, категорично не е възможно да съществува държава без религия и морални ценности, защото християнството е в основата и устоите на Европа. Християнските ценности са в основата на европейската цивилизация.
А ето какво сподели и доц. д-р Лъчезар Стоянов (НБУ) – организатор на конференцията:
Как възникна идеята за осъществяването на подобен род конференция и каква е нейната цел?
Идеята на конференцията е темата за съпротивата на евангелските църкви срещу комунистическите репресии да бъде обсъдена и научно, тъй като това е обществен факт в нашето политическо минало. Етапите и формите на комунизма възникват в няколко среди. Разбира се, това са, от една страна, самите жертви на този процес. От друга страна, нараства научният интерес към тази тема и той трайно се разширява от непрекъснатия набор документи, които ние откриваме. Това е и характерното за тази конференция – че едновременно можем да се съберем и изследователите, и жертвите от репресиите на комунизма. Да се съберем и с една обща идея да пречупим това, което твърдо се е наложило в международната общественост. За съжаление доста целенасочено и преднамерено дори и в учебниците успяха да наложат тезата, че сякаш в България естествено и безболезнено се е настанил комунистическият режим и не е срещнал съпротива, а се е утвърдил в битието на българския народ – нещо, което съвършено не отговаря на истината. Именно на тази конференция бяха припомнени и много факти от съпротивата на установяването на комунистическата власт. В България режимът е наложен насила от Съветската армия и не е избиран по волята на народа. Във всички области са атакувани елитите – военни, администрация, политици. Духовният елит е подменен и репресиран. Една друга линия, която се появява след 1962 г. – това всъщност е и съпротивата, която разгледахме в различните направления на науката, философията, литературата. Интелигентните хора и тогава не приемаха тази диктатура и враждебност към модерността. Самата модерност изискваше ние да нарушим комунистическия канон – с риск, разбира се, като мнозина бяха репресирани.
Това е нашата основна цел – да даваме глас и на едно друго мнение. Всички ние трябва да предадем щафетата на младите за едно светло бъдеще – на тях принадлежи промяната. Това е, на което искаме и да научим, и предадем на нашите студенти.
23.04
12 убити и десетки ранени християни в Конго
23.04
Израел празнува Пасха с молитва за страдащите заложници
23.04
Двама християнски служители нападнати с мечове в Индия
23.04
Дарби и плод на Светия Дух - има ли разлика
22.04
Евангелските християни в Аржентина със свой национален празник
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите