Петък, 19.04.2024
Интервю на Габриела Николова с богослова Димитър Лучев
Християните твърдят, че християнството е взаимоотношение, общуване с Бог. Вие като богослов съгласен ли сте с това определение?
Това е сложна и противоречива тема. Тъй като християнството е религия на свободата. Иненно поради тази вътрешноприсъща му свобода и християнството се е раздробило. То не е една хомогенна група от хора, чиито възгледи са общи по всички теми. Но като цяло всички християнски традиции водят своето начало от Евангелието и евангелското повествование, което ни разказва за личността и делото на Христос. Исус призовава християните за общение с Бога чрез себе си. Той ги учи на това, как да общуват с Бога.
Много често има спорове на хора от различни религии, които се дразнят от това, че християните твърдят, че християнството е единственият път към Бога.
Повечето християни приемат съвсем буквално думите на Христос, Който казва: „Аз съм пътят и истината, и животът; никой не идва при Отца, освен чрез Мене” (Йо. 14:6). В този смисъл християнството е нетолерантна религия. То е вече на 2000 години и съвсем не е младенец, но трябва да отбележа, че то е христоцентрично. В центъра му стои Христос като личност, като лице, което призовава хората за общение със себе си и чрез себе си с Бога, Който Той нарича свой Отец. И всъщност християнството е следването пътя на Христос и Неговото учение.
Как се осъществява на практика едно такова лично взаимоотношение?
В християнството има нещо, което ние наричаме мистичен опит. Тоест нещо, което не подлежи на рационализация. Дори човешките взаимоотношения не могат да се подложат на някаква формулировка. Взаимоотношението на една личност с друга личност не е точна наука, нито обект на емпирично изследване, а до голяма степен една отвореност на единия Аз и другия Аз. Едно вътрешно усещане за съприкосновение с другия. Същото е и с Бога. Бог е Дух и общението с Него се извършва дълбоко в недрата на човека. Няма уред, с който ние да преценим дали човек общува с Бога чрез измерването на някакви трептения. Това е нещо дълбоко лично, интимно и съкровено, дълбоко в човека. Ето защо, понеже Бог говори в недрата на сърцето, самата душа, самото съзнание на човека усеща срещата с Бога и става съпричастна в този диалог с Него.
Човек се стреми да влезе в този диалог, но много често това като че ли си остава един монолог. Как можем да бъдем сигурни, че не говорим сами на себе си и осъществяваме диалог?
Проблемът е там, че не можем да сме сигурни. Има някои основни правила, зададени в християнството. Например Христос казва: „Ако Ме любите, ще пазите Моите заповедите” (Йо. 14:15). Само онзи, който се стреми към христоподобие, е отворен да чува гласа на Христос. Именно това – да бъдем като Христос, да живеем като Христос в този свят, в който Той дойде и ни показа пътя чрез Своя собствен живот – в някаква степен ни показа едни условия, в които ние имаме една по-голяма отвореност към Бога и по-голяма способност да чуем нещата, които Той иска лично да ни каже. Има неща, който Бог казва общо на хората и те са записани в Свещеното писание – Библията. Не е нужно да отиваме при Бога и да го питаме: „Винопийството грях ли е? Блудството грях ли е? Каква е волята Ти за живота ми – трябва ли да съм добър човек, трябва ли да лъжа и така да изкарвам препитанието си?” Тези неща са казани категорично за всички хора. Но има неща, които Бог съобщава на отделния индивид, свързани с Божията воля за отделния човек, които излизат извън общите категории. Когато човек се стреми всячески да живее като Христос и да извършва волята на Христос във всяка ситуация, тогава той се отваря, той се разгръща пред Бога, става мек, така да се каже. И когато Бог желае да му съобщи волята Си, той е способен да я чуе.
Много хора ходят на църква, опитват се да вършат добри дела, спазват определени традиции, молят се усърдно, но като че ли точно това общуване с Бог им се струва странно.
На много хора това се струва невъзможно именно защото на този етап от развитието на историята, в която Христос е дошъл, казал е това, което е казал, извършил е Своя спасителен подвиг и се е възнесъл и сега присъства тук, между нас, не физически, както е било във времето на апостолите, а чрез Своя Дух и говори дълбоко в сърцето на човека, общуването с Бога не може да е реципрочно, тоест разговорът с Бога не може да е пподобен на разговора, който водим ние. Тоест вие ми задавате въпрос и аз ви отговарям. Ние сме органичени във времето и това става моментално, докато диалогът с Бога не е такъв на този етап от време. Ние се надяваме за едно време, в което ще гледаме Бог лице в лице и в което ще получим изчерпателни отговори на всички свои въпроси. Но сега ние тук сме в условия, в които не гледаме Бог лице в лице. Бог е на небето и Той е тук чрез Своя Дух. Тази дистанция и фактът, че Царството Божие не е още напълно установено тук, на Земята, възпрепятстват този диалог. Това, което го възпрепятства, може да е и човешко непокорство, порочност и много други неща, които изваждат човека от хармоничното взаимоотношение, което позволява на човека да е отворен и да чува безпрепятствено гласа на Бога. Често ние задаваме въпроси. Понякога не получаваме отговор, понякога получаваме по-късно, а понякога сме получили отговор, но той не е същият като този, който очакваме, и затова считаме, че не сме получили. Има страшно много неща, които затрудняват или затормозяват взаимоотношението с Бога. Така че на този етап ние сме като в една родилна болка. Знаем, че детето го има, знаем, че скоро ще се роди, но в момента още го страдаме. Царството Божие е точно като раждаща жена – това са думите на Исус Христос. Ние сме все още в тези родилни болки. Ето защо в своя духовен живот човекът трябва да се стреми да страни от онези неща, които го изваждат от категоричната Божия воля за всички хора, и така да постави себе си в положение, в което е отворен, за да може безпрепятствено да чува гласа на Бога. Разбира се, Бог винаги запазва своята сувереност в диалога Си с човека – понякога може да замълчи, а понякога може да отговори по начин, съвсем неочакван за нас.
Значи, когато се молим продължително за нещо и нищо не се случва, да не се отказваме.
Посланието на Новия завет е да се молим непрестанно, което значи, че всъщност ние винаги трябва да водим диалог с Бога, дори да не чуваме ясно и категорично неговото становище по даден въпрос. Всъщност проблемът е такъв, че човек мисли много утилитарно за Бога. С други думи, аз отивам при Бога, защото имам някаква нужда. И сякаш хората в църквата винаги са тласкани от нуждата. Като богослов, а и като пастир на евангелска църква, аз забелязвам , че нуждата е тази, която пълни църквите ни. Те се изпразват, когато хората имат достатъчно пари в сметката си, за да могат да си позволят почивка на Великден, вместо да пълнят църквите. Но този тип подход към Бога не е добър и не е правилен, защото Бог трябва да се търси заради Самия Бог. Ние общуваме с Него и търсим нашето спасение не заради страх от това, че ще отидем далеч от Него във вечността, или заради това, че Той ще ни накаже. Бог иска да бъде обичан с целия ум, с цялото сърце и с всичката ни сила, което означава, че водещото в общуването с Бога трябва да е любовта към Него, която е любов безусловна. Ние говорим с Него, защото искаме да Го чуваме, общуваме с Него, защото Го обичаме. А когато човек обича, той по никакъв начин не задължава другия. Така че в диалога с Бога трябва да има една отвореност. Аз търся Бог, защото Го обичам и искам тази любов да расте и да ме заразява все повече, едва тогава Го ангажирам с моите нужди.
Следва
19.04
Свещеник е прострелян по време на богослужение в Мианмар
19.04
Суета на суетите
19.04
Евангелските християни в Европа и страхът от Русия
19.04
Раненият австралийски епископ прости на своя нападател
18.04
Счупен свят
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите