Четвъртък, 18.04.2024
Втора част
Интервю на Даниела Петкова с п-р Людмил Ятански от Българската евангелска църква „Блага вест”, София
Задължително ли трябва да присъства благостта в християнския характер?
Не е възможно да има християнски характер, без да го има плода на Духа. Това се две несъвместими неща – християнски характер без благост, милост, кротост и т.н. Така че, човек последовател ли е на Христос, роден ли е от Него, задължително трябва да ражда и този плод. Всеки от нас греши, може да изрече лоша дума, може да се държи грубо, но няма да остане в това състояние, ще израства, ще си поиска прошка, ще протегне ръка, ще се развива.
Какво трябва да е отношението ни към хората, които не са благи към нас, как ние да останем благи и същевременно да не бъде злоупотребено с нашата добрина?
Благостта невинаги се изразява в меки и благи думи и в бездействие или в примиряване. Човек, който е благ и любящ, ще защитава правдата. Има случаи, в които е по-добре човек да си замълчи, по-добре да отстъпи, да покаже себевладение и добро отношение. Трудно е да се обобщи, но когато правдата е засегната, когато има насилие, добротата се изразява в това, да се защити правото на слабия, да се воюва за правдата. Това не означава да се воюва със светските средства – ако те ударят по едната буза, да удариш и по двете бузи по два пъти. Темата е дълга, но когато човек е добър, не значи, че той е безхарактерен и всеки може да му се качи на главата и да си прави каквото си иска. Виждаме това и в лицето на Христос. Той влезе в храма и изгони търговците. Поведението на благия съвсем не е еднопосочно и въпреки това благостта си остава благост.
Споменахте думите на Христос – ако някой ни удари, да обърнем и другата буза. Как тълкувате тези думи?
Това означава човек да не си отмъщава. Не да се съгласява със злото, но да се радва на правдата. Човек може да победи злото с добро. Това пак е активен процес, а не пасивен и да се оставим злото да ни води. Напротив, ние го побеждаваме с доброто. Както се казва и на друго място: „Не си отмъстявайте, възлюбени, но дайте място на Божия гняв; защото е писано: „На мене принадлежи отмъщението, Аз ще сторя въздаяние, казва Господ” (Римляни 12:19). Това също не е пасивно поведение, а напротив – да овладеем себе си, да не отмъщаваме и да не заемаме мястото на Бога.
Но все пак Христос не казва „Замълчете си”, а дори ни приканва да обърнем другата си буза. Това покана за още един удар ли е?
Злото се побеждава чрез добро. В Притчи има един стих: „Когато са угодни на Господа пътищата на човека, Той примирява с него и неприятелите му” (Притчи 16). Ние сме свикнали да следваме модела на Холивуд, че добрият винаги наказва злия и си връща, а всъщност истински добрият или истински мъдрият е този, който ще съумее да примири враговете си със себе си, а не да ги унищожи и убие. Това направи и Христос на кръста, Той понесе нашите грехове, за да ни примири със Себе Си, а не да ни унищожи, защото Той много лесно можеше да махне с ръка и да ни няма вече. Напротив, Той ни примири със Себе Си – това е истинската сила. Това е и целта на този жест (да обърнеш бузата си) – да спечелиш врага си, не да го смачкаш и да си отмъстиш.
По този начин даваме шанс на нашия неприятел да осъзнае какво прави всъщност?
Да, можем да включим и друг стих: „Ако е гладен врагът ти, дай му хляб да яде, и ако е жаден, напои го с вода, защото така ще натрупаш жар на главата му и Господ ще те възнагради” (Притчи 25:21, 22). Вместо да го отпратиш и да го държиш гладен, нахрани го. Ти пожертвай нещо, за да го спечелиш. И ние някога сме били нечестиви и зли и сме наранявали хората и ако Бог не беше проявил милост към нас, никога нямаше да сме се примирили с Него.
В Псалмите често се среща изразът „Бог е благ”, какво означава това?
Бог е добър и милостта му трае до века. Това е една морална характеристика на Бога, която разкрива и Неговата морална красота. Добротата е вид красота. Тя се изразява в това, че Бог върши добро на хората и както виждаме от Словото, прави слънцето да изгрява и над добрите, и над лошите. Неговата доброта надхвърля нашите схващания и мерки. Добротата Му се изразява в Неговата милост към нас. Когато се говори за милост, това е заветната милост, заветната благодат, която Той има към Своя народ. Въпреки че не заслужаваме, получаваме благословенията на завета по милост, а не по заслуги.
В Новия завет има случай, когато Исус отговаря на един човек, който Го нарича „учителю благи” с думите: „Защо Ме наричаш благ? Никой не е благ, освен един Бог” (Лука 18:19). Какво има предвид Христос?
В контекста трябва да се види за какво идва този човек при Христос, защо Го търси и какво очаква от Него. Хората често не разбират в какво се състои благостта и добротата на Бога, понеже Го търсят, защото нахранва множествата с риби, и те очакват, че като стане Месия, повече няма да се работи. За тях това е добротата – да ти се дава всичко наготово. Божията благост надхвърля нашите представи. Христос атакува човешкото разбиране за благост, че ако Бог е добър, ние винаги ще имаме богатство, няма да имаме проблеми, няма да имаме скърби, няма да имаме трудности, защото Бог е с нас. Да, обаче не е така. Скърбите са част от Неговата доброта, дисциплината е част от Неговата обич към нас, но това не се разбира от мнозина.
Когато сме добри и благи, ние подражаваме на Бога. Това добра мотивация ли е за християнина да бъде добър?
Ние няма как просто ето така да се напънем и да бъдем добри. Ставаме като Христос, като Му позволяваме да се проявява в нас. Нашата естествена плътска реакция е да не сме добри. Тук не става въпрос да се опитаме, да се напънем и – хоп – да станем благи, но става въпрос да търсим Божието присъствие, да се подлагаме на Неговото действие, да Му позволяваме да работи в нас и така този плод да се увеличава. Иначе, ако решим просто така да имитираме външно, няма да стане. Когато се говори да бъдем подражатели на Христос и ап. Павел, се има предвид да носим същия дух, който изгражда духовния човек и води до раждането на плодове. Това е тънкостта, защото много хора искат да бъдат добри, но при първия конфликт се оказва, че не могат да са добри. Когато ние се доверим на Бога, когато Го поканим да живее в нас, когато избираме да се изпълваме с Него, с Неговото Слово, с Неговите мисли, тогава започва да се ражда естествено това нещо. Когато Бог е направил обиталище в човека и той се трансформира вътрешно, тогава това става явно отвън, тогава се ражда добрият плод. Ап. Павел ни казва: „Защото, ако живеете плътски, ще умрете; но ако чрез Духа умъртвите телесните действия, ще живеете. Понеже, които се управляват от Божия Дух, те са Божи синове” (Римляни 8:13, 14).
18.04
Далас Дженкинс с новини за сезон 4 на The Chosen
18.04
Счупен свят
18.04
Повече от 12 000 кръстени във Франция за Великден
17.04
Алекса и Карлос ПенаВега благодарни на Бога за утехата при загубата на четвъртото им дете
17.04
Стотици приеха Христос на евангелизация с Франклин Греъм в Краков
17.04
Християните в Палестина признателни за „Железен купол“
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите