Събота, 27.04.2024
Въплъщението ни показва, че Исус дойде на земята като човек. Раждането на Христос от девицата Мария е начинът, по който Той дойде на земята. Той бе заченат в утробата на Мария чрез силата на Святият Дух (Матей 1:18; Лука 1:35). Във времето на нейното зачатие тя бе сгодена за Йосиф (Матей 1:18). Тя бе девствена (Лука 1:34) и остана такава до раждането на Исус (Матей 1:25). Когато ангела дойде и й каза, че ще роди син, Мария каза „Как ще бъде това, тъй като мъж не познавам? И ангелът в отговор й рече: Светият Дух ще дойде върху ти, и силата на Всевишния ще те осени (Лука 1:34-35). Това не означава, че Святият Дух е „бащата” на Исус. Това означава, че според човешката си природа, Исус не е имал изобщо баща. Неговото невероятно зачеване става само чрез силата и словото Божие. По този начин, ние виждаме известна прилика със сътворението на света. Т.е. Бог създаде земята чрез Неговата си сила и слово.
Възражения срещу начина на раждане на Исус.
Едно от тези възражения идва от научна гледна точка. Науката е доказала, че такова зачеване е биологично невъзможно. Законите на природата, не позволяват да се случи нещо такова. В отговор на това възражение, ние трябва да признаем, че наистина, този начин на зачеване на Исус не може да бъде обяснен по научен път. Той е чудо, и като такова, то може да се разглежда само чрез силата Божия, иначе никой не може да го обясни. Като чудо, то е част от по-голямото тайнство, това на въплъщението и трябва да бъде прието чрез вяра. Това дали някой вярва на начина на зачеване на Христос зависи от начина, по който те разбират Бог и Неговата връзка със света.
Друго възражение идва от митологията. В този случай, някои свързват девственото раждане със древно гръцки и римски митове. В тези митове, боговете правят деца като имат сексуални връзки със жени/ смъртни. Примерно, гръцкият бог Зевс е бащата на Херкулес и Александър. Ако направим сравнение на тези митове и това, което пише в Новият Завет, ще видим, че има фундаментални различия. Новият Завет ни показва как Бог може да постигне целите си в историята на човечеството. Новият Завет няма нищо общо със съвместно живеене на богове и хора.
Още едно възражение идва от самото богословие. Въпроса, който се задава там е много интересен. Може ли, някой, който е заченат по чуден начин, така че да няма грях, да е един от нас? Отговорът на този въпрос се състои от две части. 1). Това чудно зачеване по никакъв начин не отрича факта, че Исус е човек. Самият факт, че Исус бе оформен в утробата на Мария, бе роден, живя и умря е достатъчно доказателство за да се докаже, че Той наистина е един от нас. Това което Бог направи е наистина чудно, аз вярвам, че Бог направи човек в утробата на Мария по същият начин, по който Бог направи Адам и Ева. Единствената разлика е, че Исус бе роден, но това както казахме допълва факта, че Той е един от нас. 2). За да дадем втората част на отговора ще си позволя да попитам един важен въпрос? Какво е нещото, което ни прави човеци? Веднага, ще отговора, че това не е грехът. Всъщност грехът унищожава нашата човечност. Исус дойде, за да възстанови човечеството до първоначалното му състояние. Човешката природа на Христос бе перфектна. Това е било и първоначалното намерение на Бог, когато е създал Адам. Така че, ако искаме да видим какво е да имаш една истинска, човешка природа то ние трябва да гледаме не първият Адам, а вторият Исус Христос.
Последното възражение, е въз основа на „мълчанието на Новият Завет относно това зачеване. Казват, че само Матей и Лука са записали факта на това необикновено зачатие. И наистина, никъде другаде в Новият Завет не се споменава в толкова големи детайли колкото в двете евангелия. Този въпрос ни въвлича е една друга тема – авторитета на Библията. Т.е. до каква степен може да се доверяваме на Библията? Нека зададем един риторичен въпрос: Колко пъти трябва да се спомене едно нещо, за да може да се приеме за истинно? Факт е, че историята за невероятното раждане на Исус се е съдържала в най-ранните преписи на евангелията – т.е. и в оригинала. Това, само по себе си е достатъчно, да ги считаме като вярно и точно свидетелство относно личността на Христос.
Значението на раждането на Христос от девица
Какво тогава е значението и важността на раждането на Христос от девица? Каква светлина хвърля то на Божията спасителна дейност в историята на човечеството?
раждането на Христос от девица е първият стадий на изпълнението на Божият спасителен план. То показва, изгрева на епохата на месията. Родословието на Исус описано в Матей и Лука ни дават малко повече информация относно това.
Матей се интересува много от изпълнението. Той пише на читатели, които най-вероятно са евреи и иска да покаже, че Старият Завет говори за Христос и че Христос е изпълнението на обещанието на Бог към Аврам. Евангелието на Матей започва с родословието на Исус: „Родословието на Исуса Христа, син на Давида, син на Авраама” (Матей 1:1). Споменаването на Давид и Аврам ни показва, че рождението на Исус не е било изолиран случай. Раждането на Христос е довежда до връхната точка историята на спасителният Божи план който бе първо даден на Аврам. Исус е от родословието на Аврам и на идеалният цар и ръководител цар Давид.
Лука има същият интерес, обаче неговата перспектива е била по-голяма от тази на Матей. Лука пише евангелието си към читатели, които са езичници. Лука иска да покаже връзката на Исус с цялото човечество. Родословието на Лука отива по-далече от Аврам. Лука пише за Исус като син:” Адамов; а Адам, Божий” (Лука 3:38). По този начин, Лука набляга на факта, че Исусовата мисия не е била само за Израел, а за цялото човечество. Исус, като вторият Адам, главата на нова раса слага началото на едно нова човешка природа – безгрешната (за повече прочетете Римляни 5:12-21).
Раждането на Исус от девствената Мария свидетелства за човешкото и божественото у него. Факта, че се е родил, подкрепя неговата човешка природа, но неговото раждане не обяснява изцяло кой е Той. Словото, което се въплъти не започна съществуването си във Витлеем. Във Витлеем Словото влезе по един уникален начин в нашият свят с цел нашето спасение. Но, зад това събитие стои вечността. Христос бе изпратен от Бог.
Най – първите последователи на Исус в началото не са вярвали в Неговата божественост, понеже те са повярвали само на чудното му раждане. Те изпитаха първо това което Той направи за тях чрез живота, смъртта и възкресението Си. Исус направи за тях, това, което само Бог може да направи. Чак след възкресението и под водителството на Святият Дух те познаха Исус като Господ и Божи Син. Чак тогава те разбраха, че Той наистина е „Емануил … Бог с нас” (Мат. 1:23). В светлината на Неговото свидетелство, историята за уникалното му раждане е била запазена и e част от вярата на ранните християни, както и на нас.
И последно, но много важно нещо – раждането на Христос ни напомня, че спасението е един Божествен подарък. Човек не може да се спаси сам. Виждаме, че Мария не зачена от мъж, а по някакъв тайнствен Божествен начин, видяхме че това е невъзможно за нас хората – непосилни сме да създадем човек, който да е безгрешен – Бог трябваше да го направи. По същият начин, ние не можем сами да изработим спасението си. Трябва ни Божията намеса в живота.
Нашето спасение зависи изцяло на Божията милост. Спасителят дойде на света, чрез невероятно и чудно раждане от горе. Той е Божият дар за нас, точно както и спасението, което Той донесе можа да стане само чрез Божията благодат.
27.04
„Тази болест не е за умиране...“
27.04
Лазар и възкресението - дългото чакане
26.04
Суетата на постиженията
26.04
Предупреждение за глобални последици, ако антисемитизмът продължи да вилнее
26.04
Новият филм „Unsung Hero” – затрогваща история за съвременни герои
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите