Събота, 27.04.2024
Професор Чарлз Тейлър - канадският философ, който вече близо половин век настоятелно прокарва тезата, че проблеми като насилието и фанатизма могат да се решат само ако се вземат предвид едновременно техните светски и духовни измерения, спечели наградата "Темпълтън" за 2007 година.
Наградата "Темпълтън" на стойност 800 000 лири стерлинги (приблизително 1,5 милиона щатски долара) бе обявена на пресконференция в Църковния център за Обединените нации в Ню Йорк от фондация "Джон Темпълтън", която присъжда отличието от 1973 г. насам. Наградата "Темпълтън" е най-голямата в света годишна парична награда, която се присъжда индивидуално.
Чарлз Тейлър се занимава с важни съвременни междукултурни въпроси, като например каква роля има духовното мислене през 21. век. Вече над 45 години проф. Тейлър, днес 75-годишен, защитава тезата, че пълната зависимост от секуларните, нерелигиозни възгледи води само до фрагментирани и погрешни резултати. Тейлър описва този подход като осакатяващ и пречещ за постигане на ключови прозрения, които биха помогнали на една глобална общност, все по-уязвима към сблъсъците на различни култури, морал, националности и религии.
Ключова в изследванията на Тейлър на секуларното и духовното е неговата решимост да покаже, че едното без другото води само до заплахи – един аспект, който той очерта и в изказването си по време на пресконференцията. “Пълното разделяне на природните науки и религията се отрази пагубно и на двете – заяви той, – но не по-малко вярно е също, че културата на хуманитарните и социалните науки често се оказва изненадващо сляпа и глуха към духовното. Спешно се нуждаем от нови прозрения по отношение на човешката склонност към насилие, включително пълно обяснение на човешкия стремеж към смисъл и духовна посока, чието извращение представляват призивите към насилие. Докато обаче приемаме самодоволната заблуда, че хора като нас – просветени секуларни или религиозни дейци – не са част от проблема, това означава, че нямаме и най-малка представа, откъде да започнем търсенето. Ще платим висока цена, ако позволим подобно незряло мислене да вземе надмощие.”
Тейлър отдавна се противопоставя на нещо, което мнозина учени в социалните науки приемат за аксиома, а именно: че рационалното движение, което започва от Просвещението, се отнася към концепциите за морал и духовност просто като към анахронизми в епохата на разума. Този тесногръд, принизяващ социологически подход, твърди той, несправедливо ни пречи напълно да разберем как и защо човешките същества се стремят към намирането на смисъл, което на свой ред прави невъзможно да се решат най-трудните проблеми на нашия свят – от въоръжените банди и расизма до войната.
“Забележителна е понякога глухотата на мнозина философи, социолози и историци към духовните измерения – казва Тейлър в речта си, подготвена за пресконференцията. – Това има още по-зловредни последствия, тъй като влияе върху културата на медиите и на образованото обществено мнение като цяло.”
Същевременно Тейлър упреква остро и онези, които използват непоклатимия морал или религиозните убеждения в името на борбата с несправедливостта, защото вярват, че “щом каузата ни е справедлива, значи имаме право да упражняваме морализаторско насилие” според формулировката в една от студиите му. "Тъй като считаме себе си за несъвършени, далече под онова, което Бог иска от нас, ние принасяме в жертва лошото у себе си или принасяме в жертва нещата, които са ни най-скъпи. Или разглеждаме унищожението като дело свише [...] идентифицираме се с него и по този начин отхвърляме онова, което се унищожава, пречистваме се, придавайки смисъл на унищожението."
Тейлър, автор на над 10 книги и множество научни студии и лекции, в момента е преподавател по право и философия в Северозападния университет в Евънстън, щата Илинойс, и професор емеритус на Факултета по политически науки на университет "Макгил" в Монреал, неговия роден град. Тейлър е носител на стипендията “Роудс” и има титла бакалавър по хуманитарни науки от "Макгил" и Балиол Колидж на Оксфордския университет, както и магистърска и докторска степен по философия от Оксфорд. Той е първият канадец, който печели наградата "Темпълтън".
През 1992 г. например Тейлър пише статия, поместена в книгата "Мултикултурализмът и политиката на признаването”, която подробно се занимава с въздействието на модерността върху концепциите за идентичност и Аза и която на свой ред има дълбоко политическо отражение. Той продължава това изследване с наградената от католическия Орден на Мария лекция през 1997 г. в Дейтън, Охайо, където заявява, че Католическата църква може да намери своето място в съвременния свят, ако започне да гледа на западната модерност като на само една от многото цивилизации, в които е било проповядвано и практикувано християнството. По този начин ще се избегне както тоталното идентифициране с европейската цивилизация, което размива християнското послание, така и другата крайност – да се разглежда модерността като антитеза или враг на християнската вяра. Лекцията излиза в книга под заглавие “Католическа модерност?” през 1999 г. Отчитайки риска от "духовна лоботомия", той предупреждава: "Никога не може да се постигне пълно сливане между религиозната вяра и което и да било отделно общество, а опитът да се постигне такова сливане е опасен за самата религия."
След това през 1998–1999 г. Тейлър изнася в Единбург прочутите лекции "Гифорд", озаглавени "Живот в секуларната епоха". Лекциите, публикувани в 3 тома, предлагат забележително подробен анализ на отдалечаването от духовността в полза на т.нар. обективно мислене. Мнозина очакват последния том, “Секуларна епоха”, заплануван за публикуване от Харвард Юнивърсити Прес по-късно тази година, като най-важното постижение на Тейлър и най-изчерпателния анализ на секуларизацията и съвременния свят.
Премиерът на Квебек Жан Шаре неотдавна назначи Тейлър за съпредседател на комисия, която се занимава с изглаждането на културно-религиозните различия в обществения живот. “Дебатите по този проблем в нашето общество придобиха напоследък някои притесняващи характеристики – казва Тейлър, – включително елементи на ксенофобия.” Обществените обсъждания в цялата провинция се очаква да започнат през есента на 2007 г.
Тейлър, който живее със съпругата си, изкуствоведката Об Билар, в Монреал, а понастоящем е в Евънстън, Илинойс, сподели, че ще използва сумата от наградата "Темпълтън", за да продължи изследванията си на взаимоотношенията на езика и лингвистичното значение с изкуството и теологията, както и за разработване на нови концепции за свързване на хуманитарните с природните науки.
Фондацията отбеляза, че избирането на Тейлър за лауреат на наградата "Темпълтън" за 2007 г. ще даде начало на широка дискусия в интернет по въпроса, каква роля има духовното мислене през 21. век, на нейния уебсайт с адрес www.templeton.org
27.04
Лазар и възкресението - дългото чакане
26.04
Суетата на постиженията
26.04
Предупреждение за глобални последици, ако антисемитизмът продължи да вилнее
26.04
Новият филм „Unsung Hero” – затрогваща история за съвременни герои
25.04
Главата на Англиканската църква призова към реформа
25.04
ЕП ратифицира позицията си относно сурогатното майчинство
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите