Събота, 27.04.2024
Най-интригуващият въпрос в съвременното богословие е как християнството е стигнало до столицата на Римската империя. Никъде в Божието Слово не ни се дава конкретен отговор. Нека сега заедно да задълбаем в Библията, за да открием дали има някъде нишки, от които, следвайки ги, можем да разберем нещо повече за началото на църквата в града Рим.
Първото нещо, в което сме напълно сигурни, е, че християнството е било вече в Рим преди визитата на Павел. Самото послание показва, че към 57 г. в Рим вече е имало християнско общество. Деяния на апостолите споменава за случка, в която християните от Рим посрещат Павел при неговото пристигане в Рим три години по-късно (ДА 28:15). Ако погледнем извън библейските източници на информация, ще разберем, че Светоний описва изгонването на евреите от Рим от император Клавдий (Животът на Клавдий 25.4). В Деянията се споменава това събитие при срещата на Павел с Прискила и Акила (ДА 18:2). Светоний пише, че изгонването е било в резултат на бунт от страна на юдеите заради някой, наречен Хрестус. Хрестус е най-вероятно Христос (лат. Христус). Най-вероятно проблемът е бил породен от пристигането на християнството в юдейските синагоги в Рим.
Вече установихме, че Павел не е бил този, който е занесъл християнството в Рим, и че го е имало много преди апостолът да посети града. Въпросът, на който остава да намерим отговор, е как християнството е стигнало в Рим? Римокатолическата църква твърди, че ап. Петър е основателят на църквата в Рим. От Първото съборно послание на Петър разбираме, че той наистина е бил в Рим (І Птр. 5:13). Църковната традиция казва, че Петър е бил умъртвен от император Нерон. И двете твърдения има голяма вероятност да са верни, но това, което не е вярно, е, че Петър е основал църквата в Рим.
Със сигурност Петър не е ходил в Рим преди ап. Павел. Павел е имал принцип, към който строго се е придържал – да не се меси в мисионерското поприще, основано от друг апостол (ІІ Кор. 10:15–16). В Посланието си към римляните апостолът споменава, че не е нарушил това правило (Рим. 15:20).
Всичко това означава, че християнството в Рим не е било започнато от апостол. Най-вероятно християни от други места са били тези, които са занесли благовестието в столицата на империята. Вероятно е да са били поклонници, които са се връщали от Ерусалим след Деня на петдесятница (ДА 2:10), или военни като Корнилий (ДА 10:1), или хора със занят като Прискила и Акила. Най-вероятно Прескила и Акила не са занесли благовестието в Рим, а по-скоро са го изнесли в Коринт (ДА 18:2–3) и по-късно в Ефес (ДА 18:26). Това семейство е много важен пример за това, как обикновени християни носели Благата вест, където и да са ходили, и най-вероятно това е бил начинът, по който християнството е стигнало до Рим.
След като разбрахме най-вероятния начин за достигането на благовестието в Рим, сега трябва да разгледаме църквата в този град. Църквата от евреи ли е била съставена, или от езичници, или и от двете? Интересно е, че в посланието си Павел никога не се обръща към християните в Рим като към църква. Вместо това Павел пише до „всички в Рим, които са възлюбени от Бога, призовани да бъдат светии“ (Рим. 1:7). Най-вероятно в Рим е имало няколко домашни групи, а не една голяма църква. Най-вероятно също е и тези малки групи да са варирали по отношение на етнически състав.
27.04
Лазар и възкресението - дългото чакане
26.04
Суетата на постиженията
26.04
Предупреждение за глобални последици, ако антисемитизмът продължи да вилнее
26.04
Новият филм „Unsung Hero” – затрогваща история за съвременни герои
25.04
Главата на Англиканската църква призова към реформа
25.04
ЕП ратифицира позицията си относно сурогатното майчинство
21.12
Библейски стихове за пожелания по случай Рождество Христово
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
15.03
Китай изгони десетки южнокорейски мисионери
06.03
Защо Бог допуска болка в живота ни?
23.06
Слуги на клеветата
04.07
Право на отговор
02.12
Кралицата призова църквата на Англия да се справи с гей браковете
18.06
Бени Хин разкри истинската причина за своя развод
26.06
Всичко ли трябва да копираме от западното общество?
07.09
Твърде много мюсюлмани идват в Европа, според бившият архиепископ на Кентърбъри Джордж Кери
Коментирай | Скрий/Покажи коментарите